logo
 

Teams 2012: Marussia

14 maart 2012 — Virgin was een van de drie nieuwe teams die in 2010 aan de startgrid verschenen. Na een stroef debuut moesten de resultaten in 2011 in stijgende lijn gaan maar daar had de renstal toch enorm veel moeite mee.

Het voorbije seizoen
Het achterveld van de Formule 1 kreeg twee seizoenen geleden een gloednieuw uitzicht door het debuut van Team Lotus, HRT en Virgin in de hoogste tak van de autosport. Het resultaat hiervan was in 2010 vrij voorspelbaar; de drie teams eindigden zonder WK-punten en de rijders werden vaak uitgemaakt voor rijdende chicanes. Hoewel je natuurlijk geen wonderen mag verwachten omwille van het budgetverschil met andere teams, had iedereen in 2011 echter verwacht dat ook het achterveld volwassen zou zijn geworden. Voor Team Lotus was dit enigszins het geval, maar HRT en Virgin hinkten telkens achterop en hadden wederom de grootste moeite om hun bolides op tijd klaar te krijgen. En als de MVR-02 van Virgin dan eindelijk onthuld werd, bleek korte tijd later dat het Engels-Russische team maar een matige vooruitgang had geboekt ten opzichte van het vorige seizoen.
image

Nochtans zag het rijdersduo van Virgin er veelbelovend uit; Timo Glock begon aan zijn vierde seizoen in de Formule 1 en werd duidelijk geprofileerd als de ervaren man binnen het team. Over zijn teamgenoot was in het voorjaar van 2011 nog enige twijfel, maar het zitje ging uiteindelijk naar onze landgenoot Jérôme D’Ambrosio die zijn debuut in de koningsklasse van de autosport mocht maken. Beide heren hebben er een onopvallend seizoen opzitten waarvan - zoals eerder gezegd - vooral de MVR-02 de grootste oorzaak was. Meer dan tweemaal een veertiende plaats zat er dus niet in voor Virgin, maar wat wel als een verrassing kwam, is dat het debutant D’Ambrosio was die voor deze beste resultaten heeft gezorgd in Australië en Canada. Glock eindigde in het rijdersklassement één plaats onder zijn teamgenoot op de 25ste plek en verklaarde na afloop van het voorbije seizoen nooit meer zo’n jaar te willen meemaken.

De MR01 en zijn bestuurders
Derde keer, goede keer? Daar mag je bij dit team helaas nooit zeker van zijn. Hoewel de naamsverandering naar Marussia een frisse start moest betekenen (met erg veel centjes), liep het al snel mis met de ontwikkeling van de nieuwe bolide. Zo werd de ene week een datum aangekondigd om de MR01 voor te stellen, terwijl de onthulling kort daarna al even snel weer werd afgeblazen. Vooral met de crashtests had Marussia bijzonder veel moeite; pas vorige week dinsdag werd de MR01 veilig verklaard door de FIA. Toch was er ook even tijd voor lachende gezichten,  want dit betekende dat de Russische formatie zijn wapen voor 2012 kon onthullen. De MR01 is een zeer conservatieve wagen geworden, waarvan je de verschillen met zijn voorganger al goed moet gaan zoeken. Zo was Marussia het tweede team na McLaren dat niet gekozen heeft voor de typische bultneus (heeft hun samenwerking er iets mee te maken?) en is de MR01 opnieuw voorzien van een Cosworth-motor.
image

Bij commerciële en kleine teams als Marussia is een regelmatige rijderswissel doodnormaal, en ook nu is dat niet anders. Ondanks een zeer stabiel debuutseizoen mocht Jérôme D’Ambrosio vertrekken na de Grand Prix van Brazilië. Het lege plaatsje werd meteen weer opgevuld door Charles Pic, een jonge Franse GP2-piloot die tijdens de young driver test in Abu Dhabi de teamleiding wist te overtuigen. Toch leert het verleden ons dat de zogenaamde talenten van Marussia vaak alleen maar gebruikt worden als handige spaarpotjes en het zal dus waarschijnlijk Timo Glock zijn die we in de gaten moeten houden. Tot slot zorgde Marussia vorige week nog voor een interessante primeur, want het team kondigde aan dat de Spaanse Maria de Villota de rol van testrijder mag vervullen. Iets zegt ons dat zij in 2012 iets meer aandacht zal krijgen dan de andere testpiloten in het achterveld ...

Wat mogen we verwachten?
Eerst en vooral mogen we van een team als Marussia nog niet al te veel verwachten, want wederom is het nu al duidelijk dat de groeicurve van de renstal niet spectaculair is gestegen. Het wisselen van je rijders, naam en personeel is immers niet ideaal om stabiliteit in een jong team te creëren, iets wat net heel belangrijk is voor formaties als HRT en Marussia. We kunnen alleen maar hopen dat de Russische renstal iets positiefs haalt uit de samenwerking met McLaren en dat het rijdersduo op een even verstandige manier als vorig jaar zijn rondjes aflegt. De voorlaatste of laatste plaats? Ik geef Marussia momenteel toch het voordeel van de twijfel.

klik hier voor de teamfiche van Marussia.


Geschreven door Tom Van den Broecke

Categorieën: Manor

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van Australië