“Teams die de hypersofts kunnen vermijden zijn in het voordeel”

26 mei 2018 — Technisch directeur bij Force India Andy Green is er van overtuigd dat teams die de nieuwe hypersoft-compound niet hoeven te gebruiken in het voordeel zijn tijdens de race op zondag.

The newest #MonacoGP attraction a pink hoofed red bull. • #Redbullracing #f1 #Fit4F1 #MontrCarlo #Formula1 #Hypersoft

Een bericht gedeeld door Pirelli (@pirelli_motorsport) op

Pirelli heeft voor de eerste keer haar gloednieuwe hypersoft compound meegebracht en op donderdag tijdens de vrije trainingen zagen we dat het nieuwe rubber ongeveer een seconde per ronde oplevert. De levensduur van de banden is echter beperkt en op die manier wordt een wat conservatievere keuze misschien wel interessanter.

Op die manier zou het voor de teams mogelijk zijn om wat langer door te gaan vanaf het begin van de race en kunnen ze bijvoorbeeld wachten op een mogelijke safety car-periode om de banden te verwisselen. Mogelijk zullen de teams dan gaan voor een combinatie van supersoft en ultrasoft en zo de hypersofts vermijden.

Het verschil dat de hypersofts opleveren is natuurlijk wel aanzienlijk en dat kan het voor de topteams moeilijk maken om op een hardere compound door te stoten naar Q3.

“De hypersoft lijkt erg agressief,” aldus Green. “Het is een typische band voor de kwalificatie en het levert wel een mooie show op denk ik. Iedereen zal proberen een éénstopstrategie te hanteren en de grote teams zullen zeker proberen om zich op een andere compound te kwalificeren. Misschien hebben ze daar wel genoeg marge voor maar het blijft een risicovolle onderneming hier. Maar als ze zich kunnen kwalificeren op de ultrasoft zou dat een groot voordeel opleveren.”

De technisch directeur van Renault, Nick Chester, stelt dat het moeilijk zal zijn om de hypersoft tijdens een race te gebruiken. De Brit liet optekenen dat de nieuwe compound twee stappen zachter is dan de ultrasoft.

“Het is een risico omdat de voorbanden snel kunnen verslijten, zeker als je een wat onderstuurde wagen hebt,” aldus Chester. “Tegelijkertijd moeten de achterbanden meer tractie leveren en verslijten ze ook sneller. Het wordt een hele klus om er een deftige stint uit te krijgen. Ze zijn zeker twee stappen zachter, ze zijn een flink stuk sneller dan de andere compounds.”

Bandenleverancier Pirelli is er zich van bewust dat het niet evident zal zijn dat de teams in Q2 met de hypersofts zullen aantreden maar ze sluiten het toch niet uit.

“De slijtage ligt hoog,” aldus Pirelli-baas Mario Isola. “Dat is niet verwonderlijk want het is een hele zachte band. We hebben al gezien dat de teams proberen om de slijtage links vooraan te beperken maar dat ligt er ook aan hoe het circuit evolueert gedurende het weekend. We verwachten dat er op zaterdag en zondag minder slijtage zal zijn door het feit dat er meer rubber op de baan zal liggen.”

“Met de grote tijdswinst in het achterhoofd denken we niet dat er iemand zal zijn die zich zal kwalificeren op de ultrasoft maar je weet maar nooit. Misschien zullen er teams zijn die de slijtage niet onder controle krijgen.”

“Naar mijn mening zal het vrij moeilijk worden maar we moeten de derde vrije training op zaterdagvoormiddag afwachten. Dan zullen ze proberen de evolutie van het circuit te begrijpen om zich voor te bereiden op de kwalificatie,” besluit Isola.

Geschreven door Tom Schots


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: GP van MonacoPirelli

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België