logo
 

Teams vragen FIA om onderzoek naar Ferrari-motor

18 oktober 2019 — Volgens ‘Autosport’ hebben verschillende teams om verduidelijking gevraagd bij de FIA over de huidige Ferrari-motor.

Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door Scuderia Ferrari (@scuderiaferrari) op

Er valt niet naast te kijken dat Ferrari een sprong voorwaarts gemaakt heeft in 2019 als het gaat over vermogen. Na de eerste seizoenshelft zijn de bolides van de Scuderia de te kloppen auto’s geworden op de rechte stukken. Bepaalde teams vragen daarom aan de FIA om verduidelijking voor ze zelf aan een soortgelijk concept beginnen te werken.

Sommige teams vinden dat de Ferrari’s altijd al ‘ongelooflijk’ snel zijn geweest op de rechte stukken en dat dat hun op bepaalde circuits soms tot acht tienden winst per ronde weet op te leveren. Ook een update op aerodynamisch vlak heeft ervoor gezorgd dat Ferrari nu ook op de tragere circuits veel beter uit de voeten kan.

De Italianen zijn sterk uit de zomerstop gekomen en hebben het gat naar Mercedes gedicht maar hun inhaalbeweging kwam te laat om de ‘Silberpfeile’ van hun zesde opeenvolgende wereldtitel af te houden. Als Ferrari dit soort prestaties kan doortrekken naar volgend seizoen kan het wel eens quasi onklopbaar worden in 2020.

De verschillende engineers van de andere teams proberen uiteraard uit te vissen wat het geheim is dat de Ferrari-motor zo een groot voordeel oplevert ten opzichte van de concurrentie.

Eén van de theorieën die het meest opduikt is die van de intercooler die bewust een gecontroleerde dosis olie laat lekken in de verbrandingsmotor welke een korte boost in het vermogen zou opleveren.

Hoewel een dergelijk lek is toegestaan, staat in de regels dat het “niet opzettelijk gebruik mag maken van de latente verdampingswarmte van een vloeistof, met uitzondering van brandstof, voor de normale verbranding in de motor”.

Het is trouwens niet de eerste keer dat een ontwerp van Ferrari ter discussie staat. Vorig jaar werd geprotesteerd tegen de manier waarop Ferrari zijn ERS- en batterijopslagsystemen had geïmplementeerd. De FIA gaf Ferrari echter het volledige vertrouwen en zei dat het “tevreden” was dat de systemen binnen de voorschriften vielen.

Geschreven door Tom Schots


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: FIAFerrari

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België