logo
 

Teams willen racepiloten laten testen om bandenprobleem op te lossen

01 juli 2013 — De bandenproblemen moeten opgelost geraken, daar is iedereen het over eens, alleen de manier waarop, daar is niet iedereen het over eens.

image
De FIA verlangt van Pirelli een oplossing tegen de volgende race. Er is echter één probleem en dat is dat die reeds binnen enkele dagen plaatsvindt. Pirelli moet naar de sportcommissie komen om meer duidelijkheid te verschaffen, alleen is het de vraag of we binnen enkele dagen al honderd procent zeker zijn van een oplossing. Meer zelfs, voor hetzelfde geld ligt de oorzaak van de problemen tijdens de GP van Groot-Brittannië niet bij Pirelli maar bij de kerbstones van Silverstone.

Ondertussen willen de meeste F1-teams echter niet bij de pakken blijven zitten en verwachten ze dat er actie ondernomen wordt. Zo willen Ferrari en Red Bull bijvoorbeeld dat de racepiloten mogen deelnemen aan de Young Driver Test die normaal gesproken binnenkort plaatsvindt op het circuit van Silverstone. Volgens hen kunnen de racepiloten het best feedback geven over de banden.

“Het is iets waarvoor we binnen de Formule 1 allemaal moeten samenwerken,” aldus Stefano Domenicali. “Ik heb een idee waarover we de komende dagen moeten praten. Silverstone is een veeleisend circuit voor de banden en we hebben daar volgende week een test met jonge piloten. Laat ook de racepiloten van de teams deelnemen zodat we op die manier de problemen met de banden kunnen oplossen. Het is iets waarvan we allemaal profiteren.”

Ook Christian Horner van Red Bull is het met Stefano Domenicali eens: “Er is hier binnen drie weken een test met jonge rijders maar misschien moeten we de vaste racepiloten of testrijders daaraan toevoegen. Zij kunnen zinvolle feedback geven aan Pirelli over een circuit waarop het heel wat problemen ondervond”.

Dat iedereen binnen de Formule 1 deze situatie in haar voordeel probeert te gebruiken mag duidelijk zijn. Indien racepiloten zouden mogen deelnemen aan de young driver test dan is dat vooral in het voordeel van Ferrari, Red Bull en Lotus. Mercedes werd door het internationaal tribunaal van de FIA immers uitgesloten van de young driver test omwille van de bandentest die het samen met Pirelli hield na de GP van Spanje.

Of hoe een op het eerste zicht lichte straf voor Mercedes toch zwaarder zou kunnen uitvallen ...

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België