logo
 

Toch opnieuw bijtanken in de F1 vanaf 2017?

16 januari 2016 — Er wordt opnieuw overwogen om bijtanken opnieuw toe te laten in de Formule 1, zo bevestigde FIA-baas Jean Todt.

image
Eind 2009 verdween het bijtanken van bolides uit de Formule 1. Vooral de veiligheid en het kostenplaatje lagen aan de basis van de beslissing om bijtanken te verbieden.

Resultaat was dat de F1-bolides vanaf het seizoen 2010 met een grotere brandstoftank rondreden en dus zwaarder en tragerder werden. Voor de fans verdween meteen ook voor een groot deel de spankracht tijdens de pitstops. Tijdens het bijtanken kon er immers steeds iets mislopen.

In mei vorig jaar kwam het voorstel om bijtanken in de Formule 1 terug toe te staan opnieuw op tafel te liggen. Het zat mee in een reeks maatregelen die men tegen 2017 plande om de sport opnieuw spannender en aantrekkelijker te maken. Uiteindelijk sneuvelde het voorstel omdat de F1-teambazen er negatief over waren. Opnieuw werden de argumenten “te duur” en “niet veilig genoeg” aangehaald.

Nu blijkt echter dat de F1-teambazen terug aan het nadenken zijn om bijtanken alsnog opnieuw in te voeren

“Het is juist dat we er opnieuw over praten,” aldus Jean Todt. “Indien je er twijfels over hebt, en eerlijk gezegd heb ik er zelf mijn twijfels over, dan moet je er over praten met de technische werkgroep. We moeten ons de vraag stellen of het correct is dat men momenteel niet kan bijtanken.”

“Weet je waarom het bijtanken verboden werd? Omdat de kostprijs van het vervoeren van de brandstofinstallaties te duur was. We leven nu echter in een modernere wereld waarbij we weten hoe het allemaal werkt.”

Alles draait ook rond kosten in de Formule 1. Als FIA-president streeft Jean Todt ernaar om de kosten in de Formule 1 naar omlaag te krijgen. Het opnieuw wereldwijd moeten meenemen van een brandstofinstallatie zou de kosten van de teams verhogen, al zou dat volgens Todt eerder beperkt zijn.

“We praten dan over zo’n 50 000 euro per jaar. Het is goed voor het spektakel. Ik ben voor het terugbrengen van de kosten maar die brandstofinstallatie is ook niet de grote kost die je als F1-team maakt,” aldus Todt. “We moeten op zijn minst erover praten of het bijtanken vanaf 2017 kan terugkeren in de Formule 1.”


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: FIAJean Todt

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België