Toro Rosso krijgt onderdelen van Red Bull: “Geen vervanger voor James Key”

Omdat vanaf 2019 ook Red Bull gebruik zal maken van Honda-krachtbronnen zal Toro Rosso zo veel als mogelijk gebruik gaan maken van onderdelen van het moederteam.

Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door SkySportsF1 (@skysportsf1) op

Door die nauwere samenwerking is het volgens Dr Helmut Marko niet nodig om een vervanger te zoeken voor James Key. De technisch directeur van Toro Rosso gaat zoals al langer bekend aan de slag bij McLaren.

“Op het vlak van personeel is het onmogelijk voor ons om bijna twee identieke teams te hebben in Faenza en Milton Keynes,” aldus Marko bij ‘Autosport.’

“De concepten waren uitgewerkt maar ze waren nog niet helemaal van kracht tot op de dag van vandaag. Een reden daarvan was dat James Key er niet zo tevreden over was. Voor hem zal er geen vervanger komen, er is geen nood aan een technisch directeur want het nieuwe concept van de auto komt van Red Bull Racing.”

Er bestaan regels over het uitwisselen van onderdelen tussen teams. Ze zijn verplicht om een aantal onderdelen zelf te produceren maar er zijn ook onderdelen die van andere teams mogen gebruikt worden. Dan gelden er strenge regels over het testen van aerodynamische onderdelen. 

Het gros van de onderdelen die Toro Rosso zal gebruiken van Red Bull zullen nog van de jaargang 2018 zijn omdat de Oostenrijkse formatie hun nieuwe design zo kort mogelijk bij de start van het nieuwe seizoen wil introduceren.

Volgens Dr Helmut Marko is het voor Red Bull onmogelijk om nieuwe onderdelen te produceren voor vier auto’s zonder de voorbereidingen op het nieuwe seizoen in gevaar te brengen. Desalniettemin verwacht hij van Toro Rosso een vijfde of zesde plaats in het kampioenschap voor constructeurs.

“Het concept is geen geheim: Toro Rosso heeft drie vrachtwagens vol onderdelen gekregen en zal veel onderdelen overnemen van de auto van Red Bull uit 2018. Zoveel als toegestaan is door de reglementen,” aldus Marko.

“Alles is nu veel makkelijker geworden door de motorenkwestie. De hele achterkant, ook de toegestane hoeveelheid volgens de regels, komt van bij ons. Dat geeft ons een klein voordeel op het kostenplaatje.”

Vorig jaar was er heel wat te doen over de relatie tussen Ferrari en Haas. Het is nooit een geheim geweest dat het Amerikaanse team er een nauwe samenwerking met Ferrari op na houdt en er waren teams die dat in vraag stelden, de bolide van Haas werd soms smalend “de witte Ferrari” genoemd.

Marko laat optekenen dat Ferrari en Haas een verregaande samenwerking hebben op aerodynamisch vlak en dat ze daar misschien wel te ver in gegaan zijn. In het gezamenlijke concept van Red Bull en Toro Rosso ziet hij geen graten.

Geschreven door Tom Schots


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: Red BullToro Rosso

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België