Toro Rosso: “WEC-ervaring van Hartley is vernieuwend voor het team”

22 april 2018 — De ervaring van Brendon Hartley in het WEC-kampieoschap met Porsche zorgt volgens technisch directeur James Key voor "vernieuwing en uniek inzicht" bij Toro Rosso.

A post shared by Scuderia Toro Rosso (@tororosso) on

Brendon Hartley was van 2014 tot 2017 actief in de LMP1 met Porsche en won het kampioenschap twee keer. Hij brengt dan ook belangrijke ervaring mee naar Toro Rosso wat betreft het maximum halen uit de technologie.

Hoewel de gebruikte technologie in het WEC-kampioenschap verschillend is van het V6-tijdperk van het F1-kampioenschap, kan Hartley nieuwe ideeën overbrengen om gebruik te maken van de elektrische energie, het sparen van brandstof en managen van de banden.

“Het mooie aan de komst van Brendon (Hartley) is dat hij een andere kijk heeft op zaken”, vertelt Key, technisch directeur bij Toro Rosso, tegenover Motorsport.com.

“De manier waarop hij in de LPM1-bolide brandstof moest sparen, banden moest sparen en energie gebruiken is nieuwe input voor ons. We hebben dan ook waardevolle informatie dat we niet zouden hebben met een standaard rijder in de éénzitters.”

“Beide raceklassen zijn té verschillend om dezelfde technologie te gebruiken, maar het gaat meer om het proces en de manier hoe we dingen doen. Ik denk dat het goed was voor Honda, maar ook voor het volledige team om een nieuwe en unieke aanpak te hebben.”

Hartley gelooft dat hij het team een voordeel kan geven wat betreft het maximaliseren van het brandstofgebruik.

“In de LMP1 waren de limieten op brandstof erg strikt. Het is nu dan ook een voordeel dat ik erg efficient kan rijden”, vertelt Hartley.

Hij is ook van mening dat een rijder in de Formule 1 minder input kan hebben dan in de LMP1, aangezien de hybride systemen minder complex zijn. “In de F1-wagen heeft de rijder minder invloed, omdat het geen vierwielaandrijving is. In de LMP1 reed ik met een bolide met vierwielaandrijving en een elektrische motor die enkel de voorste wielen controleerde, terwijl de verbrandingsmotor de achterste wielen aandreef. De rijder heeft dan ook een grote invloed om beide systemen vlot te laten samenwerken.”

“In de Formule 1 zijn er een aantal dingen die je moet managen tijdens de race, maar over het algemeen is dat niet zo veel werk voor de rijder. Achter de schermen gebeuren er voldoende simulaties zodat alles al meteen goed zit vanaf het moment dat je de baan opkomt.”


Geschreven door Frederic Schoutetens

Categorieën: Brendon HartleyToro Rosso

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België