Toto Wolff crashte bij poging om record Nordschleife te verbreken: “Het was niet mijn beste idee”

09 oktober 2020 — Mercedes-teambaas Toto Wolff omschrijft de poging die hij elf jaar geleden ondernam om het ronderecord op de legendarische Nordschleife te breken als “niet zijn beste idee.”

Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door Mercedes-AMG F1 (@mercedesamgf1) op

Het is geen geheim dat Toto Wolff zelf al eens graag achter het stuur van een raceauto kruipt maar toen hij in 2009 het ronderecord op de Nordschleife wou verbreken ging het goed fout. Maar dat maakt het enthousiasme om met de Formule 1 terug te keren naar de Nürburgring voor de Eifel GP niet minder groot.

“We kijken er erg naar uit om terug te keren naar de Nurburgring,” aldus Toto Wolff. “Het is een iconische baan die een belangrijke rol gespeeld heeft in de racegeschiedenis van Mercedes.”

“Het is de plaats waar de legende van de ‘Silberpfeile’ geboren werd in 1934 en wij zijn blij dat nu een paar mooie hoofdstukken aan dat erfgoed hebben kunnen toevoegen.”

“De Nürburgring brengt ook een aantal mooie persoonlijke herinneringen naar boven. Ik kwam hier naar mijn eerste race kijken en werd er verliefd op de autosport.”

“Ik heb er ook deelgenomen aan verschillende races en ik heb zelfs eens een aanval gedaan op het ronderecord in 2009 maar dat was niet mijn beste idee. Dus ik kom altijd graag terug naar de Ring.”

Wolff wou in 2009 het ronderecord dat al jaren op naam van Niki Lauda stond met een tijd van 6 minuten 58 seconden en 4 tienden, aanvallen met een Porsche 911 GT3 RSR.

“Niki vond het een zelfmoordmissie en het domste idee dat hij al ooit gehoord had,” herinnert Wolff zich.

Bij zijn eerste poging kwam Wolff uit op een tijd van 7 minuten en 3 seconden, maar hij wist van geen ophouden en bleef pushen. Maar Wolff kreeg af te rekenen met een klapband, vloog tegen 270 kilometer per uur in de vangrails en hield er een hersenschudding en een paar gebroken wervels aan over.

Naar eigen zeggen was dat het moment dat hij besefte dat zijn kwaliteiten misschien eerder naast de baan lagen dan achter het stuur.

Geschreven door Tom Schots

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België