logo
 

Toto Wolff geloofde niet in DAS-stuursysteem maar testte het wel als eerste uit

23 februari 2020 — Mercedes-teambaas Toto Wolff was niet meteen overtuigd van het veelbesproken DAS-systeem maar een sessie in de simulator overtuigde hem alsnog.

Het meest besproken item in de eerste testweek was ongetwijfeld het DAS-systeem van Mercedes. Door het feit dat de hoek van de voorwielen kan aangepast worden zou dat op twee gebieden winst moeten opleveren, op het rechte stuk is er minder drag en de bandenslijtage zou beter onder controle kunnen gehouden worden.

Ondanks die mooie vooruitzichten stond Toto Wolff aanvankelijk nogal sceptisch tegenover het nieuwe systeem, aldus het Duitse ‘Auto, Motor und Sport.’

“Het zal nooit werken,” was de eerste reactie van Wolff. “Als rijder wil je niet tegelijkertijd trekken en duwen en sturen.”

Toch werd er een prototype gebouwd van het systeem en Wolff mocht het uitproberen in de simulator.

“Ik was verbaasd hoe makkelijk het was,” herinnerde hij zich. “Het is een onnatuurlijke beweging, maar ze is kort en je doet het alleen op het rechte stuk.”

Iedereen vroeg zich natuurlijk meteen af of zo’n systeem wel legaal is maar de FIA gaf ondertussen al haar zegen om het te gebruiken tot het einde van het jaar, vanaf 2021 zal het verboden zijn.

Het probleem is dat het systeem gebruikt maakt van een nogal grijze zone in de reglementering. De vraag luidt: “Als de hoek van de voorwielen wordt verandert, moet dat dan beschouwd worden als een aanpassing van de ophanging of niet?”

Als dat wel het geval zou zijn komt het ook in strijd met de ‘parc fermé-reglementen’ want artikel 34.6 van de technische voorschriften luidt als volgt: “Een deelnemer mag geen enkel onderdeel van de auto wijzigen of wijzigingen aanbrengen aan de opstelling van de ophanging terwijl de auto onder parc fermé omstandigheden wordt gehouden”.

Het systeem wordt door veel teams met argusogen gevolgd maar Andy Green van Racing Point is vol lof over de vondst van Mercedes. “Het is een briljant idee omdat het zo simpel is in principe,” zei Green. “Je moet er gewoon opkomen!”

Als we Green’s laatste ontwerp, de Racing Point RP20, even onder de loep nemen zien we trouwens ook dat hij weinig moeite doet om zijn bewondering voor Mercedes onder stoelen of banken te steken…

Geschreven door Tom Schots

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België