logo
 

Het zomerrapport: Team voor team: McLaren

16 augustus 2015 — Het seizoen is halfweg. Tien races achter de rug en nog negen te gaan. Het ideale moment om even achterom te kijken. Terwijl de teams uit hun welverdiende vakantie terugkomen en zich klaarmaken voor de Grote Prijs van België, blikt F1journaal terug naar het seizoen tot dusver. We analyseren team voor team en blikken vooruit naar wat er nog verwacht kan worden.

Wat heeft McLaren kunnen bereiken nu het in 2015 opnieuw de samenwerking is aangegaan met Honda?

image
McLaren:
- Aantal punten: 17 (negende in constructeurs kampioenschap)
- Fernando Alonso: 11 punten (vijftiende in WK)
- Jenson Button: 6 punten (zeventiende in WK)
- strijd kwalificatie: Fernando Alonso 4-3 Jenson Button
- strijd race: Fernando Alonso 2-0 Jenson Button

De kwalificatie- en racestatistieken zijn exclusief de Grote Prijzen waarbij één van beide rijders niet deelnam of uitviel.

2015 werd voor McLaren een nieuwe start. Het team uit Woking stapte, na jaren met Mercedes-motoren te hebben gereden, terug over naar Honda, naar de goede oude tijd. Er werd van buitenaf meteen veel verwacht van de formatie, omdat je weet de McLaren samen met Honda in het verleden erg succesvol was.

Maar het is gebleken dat het gevaarlijk is om naar het verleden te kijken als je voorspellingen doet voor de toekomst. Voordat de testen begonnen keek iedereen vol spanning uit naar het debuut van het nieuwe McLaren. Er werd immers gehoopt dat McLaren, samen met de Japanners van Honda, het Mercedes moeilijk zou maken tijdens het seizoen 2015. Maar tijdens de tests werd al snel duidelijk hoe ver McLaren en Honda stonden. De wagen en de krachtbron werkten nog niet goed samen en dat was ook te horen aan de motor die verkouden klonk.

McLaren heeft dit seizoen nog niet kunnen overtuigen. Fernando Alonso, waarvoor McLaren Kevin Magnussen aan de kant schoof, en Jenson Button reden steeds achteraan, ook al blijven ze bij McLaren en Honda erg positief.

“We zijn op de goede weg”, klonk het vaak bij het team uit Woking. In Hongarije, de laatste race voor de zomerpauze, zag het er inderdaad beter uit. Fernando Alonso wist met een vijfde plaats een pak punten te sprokkelen en ook Jenson Button reed met zijn negende plaats in de punten. Maar laat nu wel het circuit van Boedapest een baan zijn die niet al te veel vraagt van de motor. Daarnaast was het een race vol incidenten. Dus het ziet er niet naar uit dat we vanaf nu McLaren steeds in de punten zullen zien finishen.

De zwakste schakel in de wagen van McLaren is de krachtbron van Honda. De zogenaamde ‘hybrid power unit’ was erg onbetrouwbaar, waardoor ze bij McLaren niet op volle kracht konden rijden. Ze besloten om conservatief rond te rijden, om zo niet steeds uit te vallen door motorpech. Daardoor verloren ze veel tijd ten opzichte van de concurrentie en konden ze niet het volledige potentieel van hun wagen tonen.

Maar McLaren heeft sinds de start van het seizoen veel progressie geboekt, met het gevolg dat Honda sinds Hongarije haar krachtbron volledig benut. Dit leidde dus na een erg moeilijke start tot een positieve noot.

Hoewel beide rijders al veel opgaves op hun naam hebben, en vaak aan de kant moesten toekijken tijdens vrije trainingen, blijven ze steeds positief en blijven ze vasthouden dat er betere tijden aankomen. De beste prestatie van Jenson Button kwam er in Monaco. De GP van Monaco is een ideale race om punten te scoren als je niet over een goede wagen beschikt. Button scoorde met zijn achtste plaats de eerste punten van het seizoen voor McLaren. Fernando Alonso behaalde in Hongarije dan weer onverwacht een vijfde plaats, wat meteen zijn beste resultaat is van het seizoen.

Bij McLaren waren ze vrij tevreden na de GP van Hongarije. Het zal het team een boost gegeven hebben om hard te blijven werken. Het toont ook aan dat ze op de goede weg zijn, ook al zou de vooruitgang voor McLaren wel wat sneller mogen. McLaren kondigde reeds aan met updates te komen op aërodynamisch vlak. Ook Honda zou nog wat verbeteren aan de krachtbron voor de aankomende races in België en Italië. Deze races vergen immers veel van de motor.

Het valt nog af te wachten of deze upgrades voldoende zullen zijn om McLaren geregeld in de punten te zien finishen. Mocht dat niet het geval zijn, dan zou er wel eens frustratie kunnen ontstaan bij de leden van het team.

Verder is het ook uitkijken naar wie het racezitje krijgt bij McLaren voor 2016. Het komt geregeld boven water dat Jenson Button aan zijn laatste seizoen bezig is. Er staan in ieder geval twee getalenteerde rijders klaar om de plaats van Button in te nemen. Kevin Magnussen staat te popelen om, na een jaar aan de kant te hebben gestaan, opnieuw in de Formule 1 te rijden. Maar ook onze landgenoot Stoffel Vandoorne, die de GP2 domineert, strijdt om zijn plaats binnen het team. Wordt ongetwijfeld vervolgd…

Rapport: 60/100
Vorig rapport:Klik hier voor het zomerrapport van het Manor F1 team
Volgend rapport: Klik hier voor het zomerrapport van het Sauber F1 team

Nieuw!! Formule E Spel 2019/2020: Minimaal 300 Euro aan prijzen!


Geschreven door Frederic Schoutetens

Categorieën: HondaMcLaren

Verwante nieuwsitems


F1Journaal Specials

GP van België