logo
 

“Uitspraken van Max Verstappen niet de reden voor bestraffing”

28 oktober 2019 — Het feit dat Max Verstappen toegegeven heeft dat hij niet vertraagde voor de gele vlag was geen reden voor een onderzoek en een bestraffing, dat laat racedirecteur Michael Masi weten.

Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door Max Verstappen (@maxverstappen1) op

Afgelopen weekend moest Max Verstappen de polepositie voor de GP van Mexico weer inleveren nadat hij een gridstraf kreeg van drie plaatsen. De Nederlander had niet vertraagd voor de gele vlag die gezwaaid werd aan het einde van de sessie omdat Valtteri Bottas de vangrails had opgezocht in de laatste bocht.

Verstappen gaf tijdens het persmoment na de kwalificaties ook toe dat hij niet vertraagd had maar hij vertelde er niet bij of hij nu al dan niet de bewuste gele vlag gezien had.

Het leek er dus op dat de stewards een onderzoek naar Verstappen waren begonnen naar aanleiding van zijn uitspraken tijdens de persconferentie maar dat ontkent race directeur Michael Masi met klem.

“Tegen de tijd dat ik naar de stewards ging en hen had ingelicht dat we het incident met Verstappen zouden onderzoeken had hij al commentaar gegeven,” aldus Masi tegenover ‘RaceFans’.

Volgens Masi werd het onderzoek wat later aangekondigd omdat hij nog bezig was met het controleren van de plaats waar Bottas was gecrasht.

“Eigenlijk zijn we meteen begonnen met het onderzoek. Maar de volgorde waarin alles gebeurde in acht genomen primeerde de gezondheid van Valtteri, de Medical moest de baan op en we moesten ons ervan vergewissen dat hij oké was.”

“Dus het feit dat het aan het einde van de sessie gebeurde is een ding. Het tweede ding was na de crash de wagen weer naar het team brengen.”

“Ten derde moest het circuit terug klaargemaakt worden voor het volgende evenement. Dus ging ik in mijn rol van veiligheidsafgevaardigde naar daar om er zeker van te zijn dat alles weer op zijn plaats stond.”

Meteen daarna begon Masi te checken of zowel Hamilton, Vettel en Verstappen correct gereden hadden terwijl ze voorbij reden aan de crash.

“Bij Lewis was het eenvoudig want er was geen gele vlag. De marshal deed het goed en zwaaide relatief snel met de gele vlag. Voor Lewis was er geen maar voor Sebastian en Max was er wel een.”

“De stewards zaten in een hoorzitting bij Renault en Toro Rosso aangaande een vermeende unsafe release en daardoor konden ze ook geen officiële oproep lanceren voor een hoorzitting en dat is de officieel te volgen weg.”

“Zodra die hoorzitting met Renault en Toro Rosso werd afgesloten, schreven zij de uitnodiging op. Ik meldde het incident effectief aan hen op het moment van zodra er een incident te melden was.”

Tijdens de persconferentie liet Verstappen weten dat ze zijn rondetijd moesten schrappen als hij de regels overtreden had maar dat wordt volgens Masi niet toegepast bij dit soort inbreuken.

“In de richtlijnen van de stewards staat dat de straf voor het negeren van een gele vlag drie plaatsen op de startgrid is, dat is al lange tijd zo. Voor het negeren van een dubbele gele vlag bedraagt de straf vijf plaatsen op de grid,” besluit Masi.

Geschreven door Tom Schots


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: Max VerstappenRed Bull

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België