logo
 

Vanaf 2021 terugkeer van ‘grondeffect’ in de F1?

17 juli 2019 — Het 'grondeffect', een aerodynamisch concept dat door Colin Chapman voor het eerst werd gehanteerd, werd in 1983 verbannen uit de Formule 1. In 2021 zou het echter een comeback moeten maken en zo de sport aantrekkelijker maken.

Dit bericht bekijken op Instagram

REVEALED: The blueprint for the proposed new F1 regulations from 2021 ߑ0ߑȢ ߔǰߑȢ ߔ¬ . Check out F1.com for more details, and input from three of the key figures driving F1’s future . #F1 #Formula1 #2021 #Rules #Blueprint

Een bericht gedeeld door FORMULA 1® (@f1) op

De Formule 1 wil de manier waarop een F1-bolide downforce genereert veranderen. Momenteel wordt die downforce vooral gegenereerd door complexe voor- en achtervleugels. De huidige F1-bolides verstoren echter in die mate de lucht dat het moeilijk is om elkaar te volgen en elkaar aan te vallen.

“We willen er voor zorgen dat het voor de wagens eenvoudiger is om elkaar te volgen en gevechten te hebben die opwindender zijn,” aldus Nikolas Tombazis van de FIA.

“We willen banden hebben waardoor de rijders in staat zijn om met elkaar te strijden zonder dat ze erg degraderen of slechts even kunnen aanvallen.”

Door het ‘grondeffect’ te laten terugkeren, waarbij downforce wordt gegenereerd door diffusers en venturi-tunnels, moet het voor F1-bolides eenvoudiger worden om elkaar te volgen en elkaar aan te vallen.

“De wagens zijn eenvoudiger dan de huidige wagens want heel wat kleine onderdelen zijn verwijderd, vooral voor de sidepods en ook de voorvleugels zijn een heel stuk eenvoudiger.”

“Onder de wagen zal zich een diffuser bevinden, een soort venturi-tunnel. Er komen onder de sidepods kanalen van voor tot achter.”

image

Geschreven door Jonny van den Elshout

Categorieën: FIA

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van Australië