logo
 

“Vanaf de race in Canada liep het mis voor Ferrari”

08 december 2013 — Pat Fry heeft tegenover Autosport laten verstaan dat de titelstrijd van Ferrari en Alonso vanaf de GP van Canada mis is beginnen lopen ...

image
Voor de start van het seizoen leek het alsof Ferrari erg competitief zou zijn en dat bleke uiteindelijk ook tijdens de eerste races van het seizoen. Het was vooral pech dat Ferrari en Alonso van enkele dikke puntenfinishes of zelfs overwinningen hield.

In China en Spanje mocht Alonso zegevieren waardoor er geloofd werd dat ze dit seizoen alsnog aanspraak konden maken op de titel. Maar het was uiteindelijk de GP van Canada en de daarmee gepaard gaande update die Ferrari toen meebracht naar het circuit waarmee alles begon mis te lopen.

Fry weigert de minder goede prestaties op problemen met de windtunnel te steken. Alles was grotendeels toe te schrijven aan het pakket aan updates dat Ferrari voor de GP van Canada had.

“Ik denk niet dat je onze minder goede prestaties kan toeschrijven aan kalibratieproblemen met de windtunnel,” zei Fry tegenvoer Autosport. “Ik denk dat we tijdens de winterperiode een mooie ontwikkeling hebben laten optekenen.”

“Ons eerste echte pakket aan updates voor een race werkte goed, sommige onderdelen werkten zelfs beter dan we hadden verwacht, dat zouden we pas later merken.”

“In de realiteit brachten we een ander bodywork mee naar Canada, eentje waarvan we minder zeker waren. Vervolgens kregen we daarmee enkele problemen.”

“Als je aan mij zou vragen wanneer de ontwikkeling verkeerd begon te lopen dan is het dat moment,” verwijst Fry naar het pakket aan updates dat Ferrari voor de GP van Canada had.

Het grootste probleem volgens Fry was dat de ontwikkeling van onderdelen ondertussen verder liep en dat die ontwikkelingen ook voorlopen op wat je gebruikt op het circuit. Wanneer je dan onderdelen hebt die niet echt goed werken en je begrijpt de reden daarvan niet dan zit je als F1-team met een groot probleem.

“Wanneer je aan het ontwikkelen bent en je hebt één ding dat niet voor de volle honderd procent werkt zoals je verwacht wat doe je er dan mee? Het model in de windtunnel is immers verder gevorderd en heeft zo’n vier tot zes weken voorsprong,” besluit Fry.

Fry voegde er vervolgens ook nog aan toe dat het feit dat Pirelli haar bandencompounds veranderde ook niet positief heeft bijgedragen aan de performantie van Ferrari. De banden die werden gebruikt van bij het begin van het seizoen zorgden er immers voor dat de sterke punten van Ferrari beter werden uitgespeeld. Dat voordeel verdween nadat Pirelli besloot om haar banden aan te passen halverwege het seizoen.


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: Ferrari

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België