logo
 

Verschillende rijders verbaasd over verschil tussen bandencompounds

12 april 2013 — Verschillende rijders vinden dat Pirelli misschien de verkeerde keuze maakte door de zachte bandencompound mee naar China te nemen. image

Dit weekend koos Pirelli ervoor om de soft en mediumband beschikbaar te stellen voor de teams. Na de eerste twee vrije trainingen zijn een aantal piloten echter van mening dat de zachte band misschien niet de juiste keuze was, daar deze te snel zou slijten. Zo erg zelfs dat wanneer een rijder met een volle tank de baan op gaat, je het rubber gewoon letterlijk van de band ziet spatten.

Sebastian Vettel gaf meteen na de tweede trainingssessie al aan dat de zachte band ideaal zou zijn voor de kwalificaties, maar dat er tijdens de race heel weinig met deze band gereden zou worden. Ook Mark Webber vindt dat ze de softs nog beter moeten leren begrijpen.

Lewis Hamilton vond de zachte banden nogal extreem snel slijten. “Ik weet niet precies wat de reden hiervoor zou kunnen zijn, maar ik heb het gevoel dat deze band niet past bij dit circuit. Na een paar ronden zaten de softs er al volledig door. Dat was behoorlijk opmerkelijk. Voor de rest heb ik me heel goed geamuseerd.” aldus de Brit.

Felipe Massa had dan weer minder problemen met de zachte compound. Al vermeldde hij er wel bij dat het precies was alsof hij met twee verschillende wagens gereden had. De Braziliaan vond echter dat zijn stint op de mediums in het begin iets minder goed verliep.

“Mijn gevoel over de wagen zat meteen goed. De mediumband vond ik in het begin iets minder goed presteren. De tijden waren toch nog steeds heel goed, ondanks er verschillende tegenstanders sneller waren dan ons. Toen ik overstapte op de zachte band voelde de auto ineens een heel stuk beter. Ik kon zelfs de snelste tijd van vandaag neerzetten.” legt Massa uit.

Een herrezen Massa blaakt dus van het zelfvertrouwen. Volgens de Ferrari-piloot zit de bandenslijtage op de F138 goed, maar door het verschil tussen de twee compounds zal het uiterst belangrijk zijn om de juiste strategie te bepalen voor de race. De Braziliaan heeft er alle vertrouwen in dat Ferrari een goed weekend tegemoet gaat in China.

Bandenfabrikant Pirelli maakt zich ondanks alle geruchten geen zorgen. Pirelli motorsportdirecteur Paul Hembery denkt dat de rijders zo’n elf of twaalf ronden zouden moeten kunnen halen op de zachte band, en een achtiental ronden op de mediums. “We zagen vooral bij de softs dat er graining ontstond links vooraan, waardoor de slijtage op die band iets hoger ligt dan we zouden willen. We verwachten echter dat dit zal minderen naarmate het raceweekend vordert.”

Hembery verwacht normaal gezien drie pitstops, maar denkt ook dat het mogelijk zou zijn om de race uit te rijden met slechts twee stops, aangezien het circuit tijdens het weekend nog wat zal verbeteren, en dat zou de slijtage alleen maar ten goede komen.

Nieuw!! Formule E Spel 2019/2020: Minimaal 300 Euro aan prijzen!


Geschreven door Kenny Burggraeve

Categorieën: GP van ChinaPirelliFelipe MassaLewis HamiltonFerrariMercedes

Verwante nieuwsitems


F1Journaal Specials

GP van België