logo
 

Vettel, onder druk van Hamilton, wint de GP van Spanje

22 mei 2011 — In wederom een spannende race hield Sebastian Vettel naaste concurrent Lewis Hamilton nét achter zich. Laatste plaats op het podium was weggelegd voor Jenson Button, die dankzij een driestopper Mark Webber net voorbleef.

Voor het eerst dit seizoen stond niet Sebastian Vettel op pole maar wel zijn teammaat Mark Webber. Daar achter stonden drie rijders die in de kwalificaties gescheiden werden door 5 duizendsten van een seconde. De McLarens en Alonso waren wel bijna een seconde trager dan de Red Bulls.

Zou in de race zou het zelfde patroon zich laten zien of kon iemand daar een stokje voor steken? Statistisch niet, want de vorige tien gp’s werden allemaan gewonnen door de polesitter. Het zou dus de ultieme test worden voor de nieuwe reglementen die inhalen makkelijker moeten maken.

Wie statistisch gezien ook veel kans maakt is Michael Schumacher. De zevenvoudig wereldkampioen viel vorig jaar net naast het podium en presteerde in zijn vorige carrière ook altijd goed in Barcelona.

In de eerste ronde heerste er gejuich op de tribunes en terecht. Thuisrijder Alonso kende een goede start en ging als eerste de eerste bocht in. Sebastian Vettel was ook voorbij zijn teammaat geraakt en werd zo tweede.

Achter de polesitter hing Lewis Hamilton gevolgd door Petrov, Shumacher, Rosberg en Massa. Jenson Button was zeer slecht gestart en viel terug naar de tiende plaats. Kamui Kobayashi beschadigde zijn wagen al in de eerste ronde en moest aan een inhaalstrijd beginnen na een pitstop voor vers rubber.

Al snel werden er twee treintjes gevormd: de eerste vier, Petrov en dan de volgende vier rijders. Er werd echter geen enkele inhaalpoging gedaan.

Als het niet op het circuit gaat, moet het in de pits. In ronde 10 kwam Vettel al binnen. Red Bull probeerde de wereldkampioen op vers rubber een paar rondjes te laten vlammen en zo voor leider Alonso terecht te komen, maar berekende de stop slecht. Wagen nummer 1 kwam achter het tweede treintje terecht en moest gaan inhalen als hij nog wou winnen.

Een rondje later kwam Alonso binnen, samen met Webber. De top drie bleef onveranderd tot Hamilton binnen kwam en voorbij Webber ging. Michael Schumacher reed ook even op de vijfde plaats, maar werd na een klein foutje ingehaald door Jenson Button op nieuwe zachte banden.

De verrassende pitstops bleven komen en dat lukte zelfs deze keer voor Vettel. In ronde 19 kwam de wereldkampioen binnen en een ronde later Alonso, die zijn leiding moest afstaan. Lewis Hamilton bleef buiten.

Op het circuit werd er toch niet veel ingehaald met uitzondering van rijders die op andere strategieën staan. Wie wel wou inhalen was Nico Rosberg die op plaats zeven achter zijn teammaat reed.

Lewis Hamilton kwam vijf ronden later dan Vettel binnen en bleef ver achter de nieuwe raceleider, maar was wel voorbij Alonso geraakt. Nu was het aan Mark Webber om een poging te wagen op thuisrijder Alonso, maar zonder succes.

Wie weer op een andere strategie vertrouwde was Jenson Button. Hij maakte zijn tweede pitstop in ronde 31. Eén ronde na Webber en Alonso die niet van plaats verwisselden, ter frustratie van Webber. De Australiër kon geen plaatsje goedmaken, in tegenstelling. Jenson Button raasde het duellerend duo voorbij op zijn nieuw setje zachte banden.

Iets na halfweg kwam Vettel voor de derde keer binnen en een ronde later Lewis Hamilton. De twee wisselden niet van positie. Nog straffer was de volgende bandenwissel van Alonso. De Spanjaard moest van zijn team 26 ronden verder op een setje harde banden. Hij was echter trager dan Mark Webber, die buitengebleven was op zijn ‘oud’ setje banden.

Intussen kreeg Sebastian Vettel een boodschap mee die Red Bull elke race gebruikt: “Do not use KERS”. Het kinetic energy recovery system liet het weer eens afweten.

In ronde 49 kwamen Vettel en Button binnen. Eén ronde later Hamilton die achter de leider bleef. Jenson Button bleef derde, voor Webber en Alonso.

En weer kwam er een boodschap binnen voor de leider. Het enige wat iemand van buiten Red Bull kon verstaan was “use KERS”. Kampt het team met oververhittingsproblemen?

Achteraan schoof Heikki Kovalainen de grindbak in en werd zo de tweede uitvaller, na Liuzzi.

Vooraan probeerde Hamilton elke ronde de leiding te pakken, maar de Brit kwam altijd enkele meters te kort om een inhaalpoging in te zetten.

Felipe Massa was weer het kneusje in het slot van de wedstrijd. Hij werd in één ronde twee keer ingehaald en parkeerde even later zijn Ferrari in het grind.

Vooraan kon Hamilton niet voorbij Vettel geraken en zo stonden er wel twee McLarens op het podium, maar geen op het hoogste schavotje. De wereldkampioen bouwt zijn voorsprong verder uit, maar kreeg de zege niet in de schoot geworpen.

Achter hen eindigden Webber, Alonso, Schumacher, Rosberg, Heidfeld, Perez en Kobayashi nog in de punten. Jerome D’ambrosio eindigde voorlaatste, voor Karthikeyan en achter Glock.

De polesitter won wel niet, maar het Circuit de Catalunya bewees weer dat inhalen zeer moeilijk was. Toch zijn we niet ingedommeld door de kleine verschillen en toch enkele inhaalpogingen.

Waarschijnlijk wordt er volgende week nog minder ingehaald dan vandaag. Dan rijden de bolides in de smalle straatjes van het prinsdom Monaco.

 

Nieuw!! Formule E Spel 2019/2020: Minimaal 300 Euro aan prijzen!


Geschreven door Stef Mertens

Categorieën: GP van SpanjeLewis HamiltonSebastian VettelMcLarenRed Bull

Verwante nieuwsitems


F1Journaal Specials

GP van België