logo
 

Vettel probleemloos richting vierde titel dankzij geklaag over de banden?

23 september 2013 — Sebastian Vettel lijkt nu echt wel definitief op weg te zijn richting zijn vierde wereldtitel op rij. De Duitser domineerde de voorbije races maar waar komt die plotse ommekeer vandaag?


Het contrast met het begin van het seizoen is groot. De eerste races van het seizoen leek het alsof iedereen wel kon winnen. Bij aanvang van de race had je er geen idee van wie tegen het einde van de race als eerste over de finish zou rijden.

De eerste drie races van het seizoen hadden we telkens een andere winnaar en ook daarna kon niemand twee races op rij winnen. Maar daar kwam verandering in vanaf de GP van Duitsland op de Nurburgring. Vettel triomfeerde in eigen land en ook de voorbije drie races wist de Duister op zijn naam te schrijven. Enkel de GP van Hongarije vormde een uitzondering want daar won Lewis Hamilton, maar eigenlijk had Vettel ook daar kunnen winnen.

Maar wat is er dan gewijzigd sinds Duitsland? Het antwoord op die vraag is bijzonder simpel: de banden.

Tot de GP van Duitsland was de bandenslijtage veel hoger. Het zorgde voor races met meer spektakel en je kon moeilijk voorspellen wie er zou gaan winnen. Er was echter ook één constante tijdens die races. Red Bull en Vettel waren steeds aan het klagen dat ze niet meer tot het uiterste konden gaan, dat er op reserve moest gereden worden omdat de banden te snel sleten.

Red Bull kreeg toen zelf veel kritiek omdat het kritiek gaf op de bandenslijtage terwijl het samen met Vettel wel aan de leiding stond in het kampioenschap. Al kende het daarbij ook wel wat meeval. Lotus en Ferrari, de twee teams die tijdens de winter uitstekend werk hadden verricht door het best te anticiperen op de nieuwe bandencompounds van Pirelli, konden dat voordeel dankzij allerlei omstandigheden niet volledig omzetten in zeges en maximale puntenwinst.

Lotus en Ferrari zaten dan ook in het kamp dat zo weinig mogelijk aan de banden wensten te wijzigen. Maar sinds de GP van Duitsland, de eerste race vanaf wanneer de dominantie van Vettel en Red Bull opnieuw begon toe te nemen, wordt er immers met andere banden gereden. Akkoord, het was een huzarenstukje van Pirelli om na de problemen die er waren in Silverstone, en die voor een groot deel aan de teams zelf toe te schrijven waren (het omgekeerd monteren van de banden), om binnen de week andere banden te voorzien. Maar het zorgde er ook voor dat de spankracht in de Formule 1 langzaam verdween.

In Duitsland waren het tijdelijke bandencompounds, waardoor Red Bull en Vettel zelfs ondanks hun overwinning nog enige kritiek hadden op de banden. Er moest dan ook nog druk uitgeoefend worden om de definitieve bandencompounds zo goed mogelijk te laten aansluiten bij de eigen wagen.

U raadt het al. Nadat de definitieve nieuwe bandencompounds de race nadien werden geïntroduceerd is het plots wel erg stil in het kamp van Red Bull. Heb jij Red Bull of Vettel de voorbije races nog horen klagen over de banden? Tijdens de eerste races van het seizoen hoorde je niets anders ...

Of hoe macht en geld binnen de Formule 1 nog maar eens bepaalt hoe het spel gespeeld wordt. Daar waar Red Bull jaren terug amper iets te zeggen had heeft het nu bijzonder veel macht in de Formule 1. In die mate zelfs dat Red Bull het dit seizoen in de bandensaga haalde van het blok Lotus-Ferrari. Red Bull pompt bijzonder veel geld in de Formule 1. Het heeft niet enkel Red Bull als team maar ook Toro Rosso en vanaf volgend seizoen organiseert het in haar thuisland de GP van Oostenrijk op een circuit dat jaren geleden afgeschreven werd door de Formule 1. Meer zelfs, het circuit werd verguisd door heel wat rijders en teams omdat het rondjes rijden was, inhalen veel te moeilijk was, en de veiligheidsvoorzieningen niet meer voldeden aan de vereisten.

Verwondert het je nu waarom de banden halverwege het seizoen gewijzigd werden en toch net dat tikje harder werden om beter bij de Red Bull RB9 te passen? Een RB9 die gekend staat voor zijn hoge downforce wat automatisch de banden sneller doet slijten?

1+1 = 2 maar ook in de Formule 1 is 1+1 soms 3 ... Net zoals macht en geld steeds een cruciale rol zullen blijven spelen in de Formule 1.

De andere teams kunnen alleen maar hopen dat de immense reglementswijzigingen en de nieuwe V8-turbomotoren in 2014 de macht van Red Bull zowel op als naast de baan zullen doorbreken ...


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: Sebastian VettelRed Bull

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van Australië