Vettel: “Rijders misbruiken VSC-periodes om winst te boeken”

14 mei 2018 — Volgens Sebastian Vettel misbruiken de rijders momenteel de virtuele safety car-periodes om tijdswinst te boeken. Ze doen dat door abnormale rijlijnen te hanteren tijdens zo'n VSC-periode.

Een bericht gedeeld door Scuderia Ferrari (@scuderiaferrari) op

“Het is hetzelfde voor iedereen maar de FIA voorziet een systeem waarbij we een zogenaamde deltatijd moeten volgen. Iedereen vertraagt ongeveer zo’n 40 procent maar ik denk dat iedereen weet dat je onder de VSC sneller kan gaan dan gewoon het volgen van de deltatijd en dat door de afstand die je aflegt te verkleinen,” aldus Vettel.

“Ik vind dan ook dat we een systeem zouden moeten hebben dat dit achterpoortje niet heeft. Het zorgt er immers voor dat iedereen gekke rijlijnen volgt over het circuit. Het feit dat iedereen dit doet betekent dat het geen geheim is.”

“Onze sport zou beter moeten zijn. In plaats van slechte software te voorzien die ons de kans geeft om wat extra performance te halen zou er een deftig systeem moeten zijn.”

FIA-racedirecteur Charlie Whiting vindt echter niet dat er wijzigingen aan het systeem van de virtuele safety car moeten gebeuren.

“Ik weet eerlijk gezegd niet waarover hij het heeft,” aldus Whiting. “De VSC heeft een map in de ECU die 30 procent trager is dan een snel rondje. De rijders moeten dat rondje volgen.”

“Iedere vijftig meter die op het circuit wordt er gemeten. Het meet de relevantie tegenover de referentierondetijd en toont je vervolgens een plus of min. Iedere vijftig meter worden de rijders eraan herinnerd of ze boven of onder die tijd zitten.”

“Het is toegestaan om negatief te gaan, en dus sneller te gaan, zo lang je maar opnieuw positief komt (trager bent) in iedere marshall-sector en op safety car-lijn 1. Zelfs wanneer iemand traag gaat, zo lang ze maar naar nul gaan op dat punt dan maakt het niet uit.”

“Wanneer er iedere vijftig meter een meetpunt is dan is het voordeel dat je kan halen door een andere rijlijn te hanteren marginaal. Ik begrijp enigszins wat hij bedoelt maar de racelijn is echt de optimale rijlijn,” besloot Whiting.


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: Sebastian VettelFerrari

image

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van Australië