logo
 

Vettel wint, Red Bull constructeurskampioen

07 november 2010 — Sebastian Vettel heeft de GP van Brazilië gewonnen. Webber finishte vlak voor Alonso die het podium vervolledigde. Red Bull verzekerde zich dankzij de dubbel van de constructeurstitel.

“Met hoeveel titelkandidaten gaan we naar Abu Dhabi?”, “Welke rol gaat Hulkenberg spelen?” en “Wat doet Red Bull met hun rijders?” waren de belangrijkste vragen voor de start van de Braziliaanse grote prijs. 71 ronden later wisten we het antwoord.

De bloeddruk en hartslag van menig formule 1-fan steeg bij het aanspringen van de rode startlichten. Toen ze uitgingen zagen ze dat Vettel beter starte dan Hulkenberg. De beste starter was Lewis Hamilton die Mark Webber toch moest laten voorgaan. De volgorde was nu Vettel-Hulkenberg-Webber-Hamilton-Alonso.

In de Curvo do Sol maakte Hulkenberg een foutje en kon de Australische Red Bull-rijder er voorbij. De anderen konden het wel eens moeilijk krijgen met de Hulkenberg, waarachter een treintje ontstond.

In de volgende ronde kwam er een foutje uit onverwachte hoek. Hamilton ging ook wijd in de Curvo do Sol. Profiteur van dienst was Alonso die achter Hulkenberg terecht kwam. De Spanjaard was zich er heel bewust van dat hij zich geen uitvalbeurt kon veroorloven. Dat leverde veel nutteloze inhaalpogingen op door de veel snellere Ferrari-rijder.

In ronde 7 kon de wk-leider toch oprukken tot een derde plaats na een foutje van de Duitser in dezelfde bocht als de vorige keren. Nu kon Lewis Hamilton zijn poging wagen. De wereldkampioen uit 2008 zette zijn McLaren meermaals naast de Williams, maar Hulkenberg bewees keer op keer zijn talent. In ronde 15 maakte Hamilton toch een plaats goed door de pitstop van Hulkenberg, gevolgd door nog een hoop rijders.

Enkele ronden nadat de Brit, die al sinds het begin klaagde over de banden, vrije baan kreeg werd zijn schreeuw naar grip ingelost. Hij kwam op de baan voor zijn teamgenoot die al was binnengekomen en reed moeiteloos naar een vierde plaats. Alleen een paar nog niet gestopte vormden een hindernis voor Hamilton.

Ronde 25 werd gekenmerkt door de pitstop van Fernando Alonso, die derde bleef voor Rosberg, die nog moest pitten. Weinig nieuws onder de zon dus. Een ronde later mocht de leider, die 6 seconden voorlag, binnenkomen voor vers rubber. Webber kwam een ronde later op bezoek bij de pitcrew.

Virtueel reed de top vijf nu op de eerste vijf plaatsen: Vettel, Webber, Alonso, Hamilton en Button. Allen lagen wel op minstens 5 seconden van elkaar. Webber naderde wel op zijn teammaat. De Australiër kon de ene snelste tijd na de andere laten noteren op zijn hardere banden.

De race verviel in een race zoals we een paar jaar geleden gewoon waren. Geen crashes of nog maar inhaalpogingen. Alleen het wisselende gat tussen Vettel en Webber zorgde voor spanning. Di Grassi reed zijn Virgin binnen om even later weer terug buiten te komen. Waren we op weg naar een race zonder uitvaller?

Het antwoord kwam twintig ronden voor het einde. We zagen Vitantonio Liuzzi de bandenmuur in rijden en iedereen wist wat er ging volgen. De letters SC verschenen bovenaan het tv-scherm en Bernd Mayländer mocht aan het werk. Gelukkig voor de Red Bulls zaten er heel wat gedubbelde rijders tussen en achter hen. Ook tussen Alonso en Hamilton zaten wat rijders op één ronde. Er kwamen dus geen inhaalpogingen bij de herstart in ronde 56. Godzijdank zorgde geen enkele tragere rijder voor ernstige manoeuvres.

De achterliggers maakten op hun beurt wel handig gebruik van de top 7 die hen voorbij gingen, maar echt grote verontwaardigende dingen gebeurden er niet.

De race eindigde in de verwachte volgorde: Vettel, Webber, Alonso en Hamilton.

Om antwoord te geven op de vragen van in het begin: we gaan met vier titelkandidaten naar Abu Dhabi, Hulkenberg bepaalde enkel het verschil tussen de top drie en Red Bull durft geen teamorders uit te voeren.

Volgende week om ten laatste iets na 16u00 kennen we de wereldkampioen van 2010.

Pos. - Rijder - Team - Tijd
1.  Sebastian Vettel Red Bull 1:33:11.803
2.  Mark Webber Red Bull +4.243
3.  Fernando Alonso Ferrari +6.807
4.  Lewis Hamilton McLaren +14.634
5.  Jenson Button McLaren +15.593
6.  Nico Rosberg Mercedes Grand Prix +35.320
7.  Michael Schumacher Mercedes Grand Prix +43.456
8.  Nico Hulkenberg Williams +1 Ronde
9.  Robert Kubica Renault +1 Ronde
10.  Kamui Kobayashi Sauber +1 Ronde
11.  Jaime Alguersuari Scuderia Toro Rosso +1 Ronde
12.  Adrian Sutil Force India F1 +1 Ronde
13.  Sebastien Buemi Scuderia Toro Rosso +1 Ronde
14.  Rubens Barrichello Williams +1 Ronde
15.  Felipe Massa Ferrari +1 Ronde
16.  Vitaly Petrov Renault +1 Ronde
17.  Nick Heidfeld Sauber +2 Ronden
18.  Heikki Kovalainen Lotus F1 +2 Ronden
19.  Jarno Trulli Lotus F1 +2 Ronden
20.  Timo Glock Virgin Racing +2 Ronden
21.  Bruno Senna HRT F1 Team +2 Ronden
22.  Christian Klien HRT F1 Team +6 Ronden
23.  Lucas Di Grassi Virgin Racing +9 Ronden

Opgaves:
24.  Vitantonio Liuzzi Force India F1 +22 Ronden


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: GP van Brazilië

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van Australië