Vettel wint spektakelrace, hevige crash voor Webber

27 juni 2010 — Sebastian Vettel heeft een incidentrijke GP van Europa gewonnen. Hamilton en Button vervolledigden het podium. Mark Webber kende een zware crash toen hij inreed op Heikki Kovalainen. Er was ook heel wat te doen over diverse incidenten tijdens de race en het optreden van de wedstrijdleiding.

Al voor de race paste Vettel een aparte tactiek toe. De jonge Red Bull-rijder legde de formatie ronde in een nooit gezien traag tempo af. Wat de bedoeling er van was weten we niet (banden niet te warm laten worden?). Het leverde blijkbaar wel een voordeel op. De Duitser had, zoals wel vaker, geen fantastische start en had moeite om Hamilton af te houden. Na een paar bochten en een contact met de voormalig wereldkampioen was Vettel weg om keer op keer de snelste rondetijden te zetten.

Zijn teammaat, Mark Webber, had een mindere start. Eerst moest hij Lewis Hamilton voorbij laten waardoor hij een slechtere lijn door bocht één moest nemen waarna Alonso en een hele meute andere wagens hem voorbijgingen. Op plaats 9 kon de Australiër stand houden. Vettel leidde nu voor Hamilton, Alonso, Massa, Kubica, Button, Barrichello, Hulkenberg en Webber. Buemi vervolledigde de top 10.

In ronde 8 kwam Mark Webber binnen om zo met een vrije baan tijd goed te maken op zijn voorgangers. De Red Bull-coureur zat ver vanachter en moest nu eerst voorbij de nieuwe teams zien te geraken. Toen hij jacht maakte op Heikki Kovalainen, liep het mis. De Australiër zat in de slipstream van de Lotus, toen die op zijn normale rempunt remde. Webber had er nog lang niet aan gedacht om zijn linkervoet op het rempedaal te zetten en crashte hard op de achterkant van de Lotus. De Red Bull vloog de lucht in, maakte een halve salto, rolde verder over kop en kwam hard in de bandenmuur terecht. Gelukkig kon Webber al snel uit de wagen klimmen en worden meegenomen door de medische wagen. De Safety Car kwam op de baan.

Een rush naar de pitlane werd ingezet nog voor de safety car op de baan kwam. Alleen Kobayashi, Di Grassi en Glock kwamen niet binnen. De derde plaats werd daardoor bezet door de Sauber met de Japanse rijder. Ondertussen ging Michael Schumacher twee keer naar de pits nadat hij voor een rood licht moest stoppen en als negentiende terug op de baan kwam.

Weer ging Vettel abnormaal traag achter de safety car voor de herstart. Deze keer kon hij zelf wel niet overweg met zijn koude banden. In de laatste bocht voor de herstart brak de achterkant uit, maar toch kon Hamilton daar niet van profiteren.

Vooraan kon Hamilton niet onder de achtervleugel van Vettel blijven, maar toen stroomde het bericht binnen dat Hamilton de safety car had voorbijgestoken. Herhalingen laten zien dat de Brit twijfelde om de safety car voorbij te steken voor de witte lijn. Net nadat de safety car over de lijn ging besloot de wereldkampioen van 2008 om Bernd Mayländers Mercedes te passeren. Een drive-trough was het gevolg.

De slachtoffers van de actie van Hamilton waren de Ferrari’s die wel achter de safety car bleven. Zij vielen terug naar positie negen en dertien. Vooral de Spanjaard binnen het team was niet gesteld met de straf die Hamilton uiteindelijk geen positie kostte.

Verder was de race een echte straatcircuitrace met iedereen op een goede afstand van elkaar en dus geen inhaalpogingen.

In ronde 37 ontwikkelde zich het eerste gevecht. Timo Glock en Bruno Senna zetten bijna voor de eerste keer de Hispania en de Virgin naast elkaar. Daardoor hielden de twee wel iedereen die hen wilde dubbelen op. Eerst Hamilton, dan Kobayashi en toen maakten de twee contact. Het gevolg was een gebroken voorvleugel voor Senna en een lekke band voor Glock.

Even zorgde wat rook achteraan Hülkenbergs Williams voor wat onrust, maar er scheen geen probleem te zijn en hij kon zijn puntje redden totdat hij in ronde 51 toch aan de kant moest.

Tien ronden voor het einde verbaasde Hamilton iedereen door in één ronde twee seconden goed te maken op Vettel. De Duitser schroefde zijn tempo op en kwam niet meer in gevaar.

image

Op 4 ronden van het einde lag Kobayashi nog altijd op de derde plaats. Hij maakte na 53 ronden zijn enige pitstop. Zo zien we wat de banden van Bridgestone kunnen. Hij kwam als negende terug de baan op, voor zijn teammaat. In de voorlaatste ronde haalde de Japaner Alonso nog in en in de laatste bocht zelfs Buemi. Zo heeft Sauber voor het eerst twee auto’s in de punten dit jaar.

Button, Barrichello, Hülkenberg, De la Rosa, Petrov, Sutil, Liuzzi en Kubica kunnen nog een straf krijgen voor te snel rijden achter de safetycar.

image

image

image

Verwante nieuwsitems

image

F1Journaal Specials

GP van België