“Vettel zijn motor had niet stuk mogen gaan”

24 oktober 2010 — Sebastian Vettel reed een uitstekende wedstrijd maar zag zijn wk-kansen bijna volledig in rook opgaan door een Renault-motor die stuk ging.

De Duitser reed amper een tweetal seconden voor Fernando Alonso maar de Spanjaard was aan het jagen op de Vettel. Alonso kon de Duitser in de eerste bocht voorbijsteken maar bij het oprijden van het rechte stuk van 1,2 kilometer gaf Vettel zijn motor de geest.

Weg mogelijke zege, weg mogelijke titel? Want het verschil is echt wel erg groot. Bij een overwinning had Vettel ruim bovenaan de wk-tussenstand gestaan. Nu staat Vettel vierde, op 25 punten van wk-leider Fernando Alonso.

De Renault-motor van Vettel die stuk gaat. Uiteraard is de vraag hoe zoiets mogelijk is? Een vraag die vlak na de afloop van de GP van Zuid-Korea ook aan Dr. Helmut Marko van Red Bull werd gesteld.

“Het kwam volledig als een verrassing. Het is ons eerste motorprobleem tijdens een race dit seizoen. De motor gaf bij ongeveer 1 600 kilometer de geest, terwijl een motor normaal gesproken zo’n 2 000 à 2 100 kilometer meegaat. Zoals het er nu voorlopig naar uitziet is er iets kapot gegaan bij het kleppensysteem.”

“Er waren dit seizoen nog geen gelijkaardige problemen. Dit was de eerste keer. Het probleem dat we vrijdag tijdens de oefensessie hadden was een compleet ander probleem met een andere motor. Een motor die reeds veel meer kilometers op de teller had en tegen het einde van zijn levenscyclus zat.” voegde Marko eraan toe.

image

Neem deel aan het GP van Rusland-spel: Minimaal 400 euro aan prijzen!

image

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België