Volkswagen: “De F1 bevindt zich op een ‘gevaarlijk’ pad”

23 augustus 2017 — Bernhard Gobmeier, de directeur van Volkswagen motorsport, zegt dat de F1 op een gevaarlijk pad zit met de steeds oplopende kosten om een team te kunnen runnen in de sport.


F1-bazen Chase Carey en Ross Brawn staan erop dat de inkomsten van de F1-teams eerlijker worden verdeeld tegen 2020 wanneer het huidige ‘Concorde Agreement’ afloopt. Teams zoals Force India hebben aangedrongen om te focussen op een snelle kostenreductie. Gobmeier zegt dat kleine teams ‘een gevaarlijk pad bewandelen’ door de hoge kosten.

Porsche en Audi, twee van de merken van Volkswagen, hebben zich kortgeleden toegewijd tot de Formule E.

“De Formule 1 is een gevaarlijk pad. Het is duur. De meeste teams, behalve de vier grootste, hebben financiële problemen. Circuits kunnen bovendien niet betalen wat ze vragen. Omdat het zo duur is begaan ze een gevaarlijk pad. Dat zien we overal,” aldus Gobmeier.

“Mercedes heeft meer dan 1500 werknemers. Dan rekenen we de leveranciers nog niet eens mee. In totaal zullen dus ongeveer 2000 mensen aan twee bolides werken. Dan moet je eens beseffen hoe duur de materialen en de lonen wel niet zijn.”

Verder laat hij ook weten dat Amerikanen op het gebied van sporten beter met kosten omgaan dan Europeanen.

“In Amerika gaan ze erg goed met kosten om. In Europa zijn er veel categorieën en sommigen zijn zeker goed geregeld, maar zowel de F1 als het WEC zijn veel te duur. Het aantal sponsoren en toeschouwers gaat er ook op achteruit. De grote sponsors zoals de sigarettenmerken, maar ook kleine sponsors verdwijnen. Tegelijkertijd gaan de kosten steeds omhoog. Er is wel degelijk iets mis. Er moet meer spektakel komen, ” meent Gobmeier.

De voormalige baas van Ducati MotoGP zegt dat MotoGP veel beter is dan F1.

“MotoGP zit qua show veel beter in elkaar dan F1. Je kan de twee niet vergelijken. Theoretisch kan MotoGP op commercieel vlak veel beter worden en dat is het nu al aan het doen. Ducati krijgt de beste sponsors te pakken. Je kan het een beetje vergelijken met Ferrari. De sponsors krijgen er waar voor hun geld. Autobedrijven zijn niet zo goed als motorbedrijven met media, programma’s, gastvrijheid en andere zaken.”

Geschreven door Anouck Jaspers


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: Liberty Media

image


Verwante nieuwsitems



F1Journaal Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws, onze acties en wedstrijden. Vul hieronder uw emailadres in: