logo
 

Vooruitblik F1-seizoen 2015: Technische veranderingen

13 maart 2015 — Van een grote technische ommezwaai zoals vorig seizoen is nu geen sprake maar toch zijn er wat veranderingen. Vooral op het vlak van motoren is er net dat tikkeltje meer vrijheid aan de teams gegeven maar daarentegen moeten die dan wel langer meegaan.


Motoren moeten race langer meegaan
De teams mogen nog maar vier motoren gebruiken in plaats van vijf vorig seizoen. Als gevolg moet elke motor een race langer meegaan. In het begin van het seizoen gaat er geen wolkje aan de lucht zijn maar vanaf september, in de laatste fase van het kampioenschap, zouden teams wel eens in de problemen kunnen komen. Zo houdt McLaren er eigenlijk al rekening mee dat ze die vier motoren gaan overschrijden en daarvoor gridpenalty’s zal krijgen.

‘Engine freeze’ opgeheven
Het is misschien een compromis voor het vorige punt. Waar vorige jaar de teams hun motor doorheen het jaar niet meer mochten aanpassen, mag dit nu (gedeeltelijk) wel. Teams krijgen een aantal tokens die verdeeld zijn over de verschillende aspecten van de motor. Als die tokens echter op zijn, mogen er geen veranderingen meer doorgevoerd worden. Het wordt dus een kunst om kwistig om te gaan met de beschikbare tokens.

McLaren stapt over van Mercedes-motoren naar Honda
Na 23 jaar is de legendarische samenwerking tussen McLaren en Honda terug. De combinatie werd met Alain Prost en Ayrton Senna verschillende keren kampioen en zorgde voor enkele memorabele wagens. Toen Honda in 1993 besliste zich terug te trekken uit de sport, stapte het Britse team eerst over op Cosworth en later op Mercedes-motoren. Bij Mercedes verliezen ze dan wel McLaren als klant, ze krijgen er wel Lotus bij, dat overstapt van Renault.

Verhoging minimumgewicht naar 702 kg
Het is amper één kilootje verschil in vergelijking met vorig jaar maar een wereld van verschil voor de grotere (en dus zwaardere rijders). Zo werd er soms beslist om die rijders geen drinkfles mee te geven om op de limiet van 701 kg (zonder brandstof) te blijven. Wat gevaarlijk is in een cockpit waar de temperaturen kunnen oplopen tot 50°C. Nu is er ook voor die rijders marge om een drinkfles mee te kunnen krijgen.

Invoering Virtual Safety Car (VSC)
Naar aanleiding van de zware crash van Jules Bianchi in Japan vorig jaar werd er een nieuw systeem bedacht. Als het niet nodig is om de Safety Car de baan op te sturen maar de snelheid wel verlaagd moet worden, zal deze VSC gebruikt worden. De rijders moeten zich dan houden aan een door de FIA vooraf opgestelde snelheid. Zo wordt het pak opgehouden zonder een neutrale bolide het circuit op te sturen. 

Geschreven door Catya Leroux


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: F1journaal

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België