logo
 

Waar is het voordeel van de Ferrari-motor gebleven?

03 november 2019 — Lewis Hamilton vermoedt dat de FIA de reden op het spoor is waarom de Ferrari met haar motor sinds de tweede seizoenshelft zo’n groot voordeel heeft op de rechte stukken. Tijdens de kwalificaties kwamen de Ferrari’s namelijk heel wat minder indrukwekkend voor de dag.

Dit bericht bekijken op Instagram

Een bericht gedeeld door Scuderia Ferrari (@scuderiaferrari) op

Ferrari heeft in 2019 een enorme stap vooruit gezet op motorisch gebied, de bolides van de Scuderia zijn zeker na de zomerstop onklopbaar op de rechte stukken. Hun prestaties zijn zelfs zo indrukwekkend dat de concurrentie zich luidop vragen stelt bij de legaliteit van de Italiaanse krachtbronnen.

Mattia Binotto stelde dat als hun rivalen zich daadwerkelijk vragen stelden ze maar een officiële klacht moesten neerleggen en de Italiaan vertelde er zelfverzekerd bij dat hun valse beschuldigingen dan wel vanzelf zouden verdwijnen.

De Italiaan werd op zijn wenken bediend want in Austin vroeg Red Bull aan de FIA om officieel uit te klaren of Ferrari een al dan niet illegaal systeem heeft om de brandstoftoevoer te regelen.

“Wij willen enkel duidelijkheid,” aldus Helmut Marko tegenover ‘Auto, Motor und Sport.’ “De voorsprong die Ferrari uit dat voordeel haalt is gewoon te flagrant. Het verzoek tot verduidelijking is er al een tijdje maar nu hebben we het weer scherper gesteld.”

De FIA heeft gereageerd met een paar technische richtlijnen waaruit blijkt dat een technische truc om de brandstoftoevoer te bepalen niet toegelaten is.

Bij Mercedes koppelen ze ene aan het ander en denken ze dat de herinnering van de FIA aan de richtlijnen er voor gezorgd zou hebben dat de Ferrari’s plots niet meer zo dominant zijn.

“Het is gewoon een feit dat we voor het eerst sinds Hockenheim weer een pole gepakt hebben,” zei teambaas Toto Wolff in Austin tegenover het Duitse ‘Motorsport-Magazin.com.’

Lewis Hamilton voegde hieraan toe: “Dit weekend is vrij interessant geweest. Het is duidelijk dat ze wat vermogen hebben verloren, dus we zullen moeten zien hoe het in de race is.”.

En ook Marko gaf commentaar: “Ons tekort in topsnelheid naar Ferrari is niet zo erg. Op het lange rechte stuk is het nu drie tot vier tiende van een seconde. Vrijdag hebben we twee keer zoveel verloren.”

Geschreven door Tom Schots


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: Ferrari

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België