logo
 

“Waarom mocht Hamilton zijn remschijven wisselen zonder bestraffing?”

22 juli 2014 — Lewis Hamilton heeft na zijn crash tijdens de kwalificatie voor de GP van Duitsland zijn remschijven mogen vervangen zonder dat hij daarvoor bestraft werd. Christian Horner, de teambaas van Red Bull, stelt zich daarover vragen ...


Horner vraagt zich af waarom Hamilton zijn remschijven mocht vervangen zonder dat hij daarvoor bestraft werd. Volgens de stewards was dat immers geen inbreuk op het reglement, alhoewel heel wat teams op voorhand verwacht hadden dat Hamilton zou bestraft worden indien hij zijn remschijven zou vervangen.

Meer zelfs, Hamilton reed aanvankelijk met remschijven van het merk Brembo, maar na het incident tijdens de kwalificatie werden die vervangen door remschijven van het merk Carbon Industries.

“Wanneer je de remschijven vervangt door andere remschijven van hetzelfde type, dan kan het misschien nog,” zei Christian Horner tegenover Sky Sports. “Deze remschijven waren echter van een andere fabrikant met andere karakteristieken, zoals de rijder zelf ook zei, dan is dat iets compleet anders. Het is een uitermate interessant precedent.”

“Het is niet iets waarover we een protest gaan indienen, aangezien het van de stewards afhangt en indien zij het goed vinden dan kunnen we er weinig tegen beginnen. Het is echter wel een belangrijk precedent naar de toekomst toe,” besluit Horner.

Volgens Christian Horner kan er niet gezegd worden dat het uit veiligheidsoverwegingen was dat de wissel werd toegestaan, aangezien Red Bull met hetzelfde materiaal rijdt.

“We rijden met hetzelfde materiaal als Hamilton op onze twee wagens en het was veilig bij ons,” aldus Horner. “Ik denk echt wat we verduidelijking moeten krijgen. Als je dat mag doen, wat mag er dan immers nog allemaal gewisseld worden? Het zal interessant zijn om de verklaring voor het toestaan van de wissel te krijgen.”

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België