Waarom werd Lewis Hamilton niet bestraft voor het blijven doorrijden met een lekke band?

04 augustus 2020 — Het is een vraag die veel F1-fans zich stellen na het dramatisch slot van de GP van Groot-Brittannië en waarop racedirecteur Michael Masi een antwoord heeft gegeven.

Tijdens een dramatisch slot van de GP van Groot-Brittannië kregen achtereenvolgens Valtteri Bottas, Carlos Sainz en Lewis Hamilton een lekke band. Opvallend daarbij was dat Bottas en Sainz de pits opzochten voor een bandenwissel, terwijl Lewis Hamilton zijn klapband in de laatste ronde kreeg en in de laatste bocht gewoon richting de finish reed in plaats van de pitlane in te rijden.

Over het algemeen schrijft het reglementvoor dat een rijder die schade heeft aan zijn wagen dat een gevaar kan vormen voor anderen moet terugkeren naar de pitlane of zelfs zijn wagen onmiddellijk op een veilige manier aan de kant moet zetten.

Lewis Hamilton probeerde echter om zo snel mogelijk naar de finish te rijden en reed dus niet de pitlane in. Opvallend genoeg kreeg Antonio Giovinazzi op vrijdag wel een waarschuwing toen hij met een beschadigde wagen terug naar de pitlane reed.

Volgens de wedstrijdleiding had Giovinazzi zijn wagen aan de kant moeten zetten omdat een wagen niet onnodig langzaam, onergelmatig of op een manier bestuurd mag worden dat hij een potentieel gevaar vormt.

Vooral met het voorval Giovinazzi in het achterhoofd vroegen veel fans zich af waarom Hamilton niet bestraft werd voor een gelijkaardig gedrag. Opvallend genoeg krijgen we geen sluitend antwoord van de wedstrijdleiding, al waren er volgens racedirecteur Michael Masi wel verschillen tussen het voorval met Giovinazzi en Hamilton.

Bij Giovinazzi was er sprake van meer schade aan de wagen en brokstukken op de baan, iets waar de wedstrijdleiding naar verluidt rekening mee hield, net als het feit dat Hamilton zich in de laatste ronde bevond.

Opvallend is dat ook Hamilton zijn bolide mogelijk brokstukken op de baan kon achterlaten, net als de wagen van Giovinazzi, zeker omdat zijn voorband ernstig beschadigd raakte. Toch stelden de stewards geen onderzoek in.

Wel zou de wedstrijdleiding contact opgenomen hebben om te melden dat de rijders in kwestie langzaam moesten rijden.

“Ik heb via de radio meteen contact gezocht met de teams en ze gevraagd om onmiddellijk en effectief vaart te minderen”, aldus racedirecteur Michael Masi tegenover ‘Motorsport.com’.

“Daarmee wilden we proberen de impact op de rijders zelf, maar nog belangrijker voor iedereen om hen heen te minimaliseren. Dat was een rechtstreekse call van de wedstrijdleiding naar de betrokken teams.”

Vaart minderen, het is maar de vraag of Lewis Hamilton dat heeft gedaan. Mercedes liet immers weten dat Hamilton op drie wielen tegen 230 km/u reed.

image

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België