logo
 

Wat maakt de GP van Singapore zo lastig?

18 september 2015 — Het wordt vaak gezegd dat de GP van Singapore de lastige Grote Prijs van de kalender is. Maar waarom dan? Niet doordat de race 's nachts wordt verreden, want het circuit is zo goed verlicht dat de rijders er nauwelijks last van hebben. Hieronder vijf redenen waarom het circuit van Singapore zo'n uitdaging is voor de rijders.


De hitte
De GP van Singapore mag dan wel een nachtrace zijn, toch zakken de temperaturen nauwelijks. Ook de vochtigheid blijft een belangrijke rol spelen, waardoor de dertig graden nog drukker aanvoelen. De vochtigheid ligt om en bij de 80% in de avond in Singapore. In de cockpit van de wagen moet de rijder dan temperaturen aankunnen van 60 graden en meer, waardoor het racen erg oncomfortabel wordt.

Tegenover de BBC vergelijkt Lewis Hamilton het racen in Singapore als een sessie in een sauna waar je een volledig racepak draagt. Daniel Ricciardo vertelt dan weer dat zijn gekoelde drank in de wagen na de opwarmingsronde al snel zo warm heeft als een kop thee.

Door de extreme hitte in de wagen is het zo dat de rijders constant aan het drinken zijn. De rijders zweten letterlijk enkele kilo’s van hun lichaamsgewicht tijdens een race van twee uur.

Oneffenheden
Doordat er dagelijks wagens over de straten in Singapore rijden, is het zo dat er meer oneffenheden zijn in stratencircuits als deze. Ook al werkt de organisatie jaarlijks aan de baan, het circuit wordt toch nooit zo goed als een echt circuit gebouwd voor de Formule 1.

Hamilton vertelt dat een rijder heen en weer geslingerd wordt in de wagen door de oneffenheden. Daarvoor is een erg goede conditie nodig. Zo zegt ook Marcus Ericsson. De Zweed meldt dat een rijder twee keer zo veel energie nodig heeft over een ronde in Singapore vergeleken met Monaco.

Het bochtenwerk
Een andere belangrijke factor die ervoor zorgt dat de race zo lastig is, is het aantal bochten. Het Marina Bay Street Circuit kent in totaal 23 bochten, wat het grootste aantal is van alle circuits op de kalender. Dit zorgt ervoor dat de rijders weinig tijd hebben om te rusten.

Hamilton vergelijkt een ronde als een sprint. De rijder is namelijk altijd bezig met sturen. De Brit is ervan overtuigd dat zijn hartslag hier steeds hoger ligt dan tijdens andere races.

Veel bochten betekent ook veel remzones. Brembo, leverancier van remmen voor enkele teams, liet weten dat een rijder over de volledige race 81 435 kilogram aan kracht zet op het rempedaal.

De duur van de race
Door het hoge aantal bochten, duurt het lang voordat een rijder over het 5 065 meter lange circuit een ronde heeft afgelegd. Enkel het circuit van Spa-Francorchamps, zo’n twee kilometer langer, heeft een hogere rondetijd.

Verder is het in Singapore ook zo dat de race moet voldoen aan de 305 kilometer grens. Enkel Monaco is de uitzondering wat betreft het minimum van 305 kilometer.

Dit alles zorgt ervoor dat de race in Singapore de langste is van de kalender. In normale omstandigheden zou een race iets minder dan twee uur duren.

De rijders moeten tijdens die twee uur en in die extreme hitte 100% geconcentreerd blijven, wat erg moeilijk is volgens Hamilton. “Een kleine fout en je ligt uit de race”, zegt Hamilton. Dus de concentratie bewaren is de boodschap.

Verder moet ook nog vermeld worden dat in elke race in Singapore de Safety Car minstens één keer moest uitrijden, wat geen verrassing lijkt…

De ongewone tijden
Alle sessies worden in Singapore gereden volgens de gebruikelijke Europese tijden. Dit wil dus zeggen dat wij als kijker gewoon overdag kunnen kijken naar de race, maar ook dat de teams en rijders ‘s nachts aan het werk moeten.

Vettel liet weten dat hij rond de middag wakker wordt en dat rond twee uur in de namiddag aan het ontbijt begint, om zo veel mogelijk vast te houden aan de Europese tijden. Want twee uur in de namiddag in Singapore is acht uur in de morgen in Zwitserland, waar Vettel woont.

De rijders menen dat het reeds een routine is om ‘s nachts te werken en overdag te slapen, maar dat de eerste deelname wel een grote aanpassing is.

Het mag dus duidelijk zijn dat de GP van Singapore de meest uitdagende race op de kalender is.


Geschreven door Frederic Schoutetens

Categorieën: GP van Singapore

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van Australië