logo
 

“We gaan alcoholreclame niet bannen uit de Formule 1”

29 mei 2015 — FIA-president Jean Todt heeft uitgesloten dat er een ban op alcoholreclame in de Formule 1 komt.


Onlangs uitte een rapport sterke kritiek op de hoeveelheid alcoholreclame in de Formule 1 (Lees: Stevige kritiek op alcoholreclame in de Formule 1). Naar aanleiding daarvan ontstond er een discussie over de aanwezigheid van diverse alcoholmerken in de Formule 1.

De hamvraag is dan ook of er na een verbod op tabaksreclame ook een verbod op alcoholreclame in de Formule 1 moet komen. De FIA voert met haar ‘Action for Road Safety’ campagne voor veiliger verkeer maar FIA-president Jean Todt sluit een ban op alcoholreclame alvast uit.

“Het gebruik van alcoholreclame heeft niets te maken met de FIA . Het is ieder individueel land dat hierover dient te beslissen,” aldus Jean Todt tijdens een bijeenkomst in Duitsland. “Het staat haaks op het ontraden van drinken en rijden, maar ieder individueel land moet hiervan werk maken.”

“Je kan alcohol niet bannen, dat is simpelweg niet mogelijk, maar je kan wel de mensen bijbrengen dat ze niet mogen drinken en rijden.”

“We werken dan ook erg nauw samen want we weten dat het een essentieel thema is,” besluit de FIA-president.

Momenteel zijn er drie teams die alcoholreclame op hun wagens hebben staan: Williams (Martini), Force India (Smirnoff en Kingfisher) en McLaren (Johnnie Walker).

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België