logo
 

“We hebben een fantastisch testcircuit maar mogen het niet gebruiken”

10 juli 2014 — Vanaf volgend seizoen wordt het aantal in-season tests beperkt van vier naar twee en in 2016 worden ook de voorbereidende wintertests verder beperkt. Het beperken van de testmogelijkheden is volgend Pedro de la Rosa geen goede zaak voor de Formule 1.

image
Pedro de la Rosa is al heel wat jaren testpiloot bij Ferrari. De la Rosa kwam dinsdag in actie voor Ferrari tijdens de in-season test op het circuit van Silverstone. De Spanjaard vindt het geen goede zaak dat de testmogelijkheden voor de F1-teams opnieuw beperkt worden.

Volgens de la Rosa wordt er veel geld geïnvesteerd in simulatoren en computeranimaties maar tracht men ondertussen te besparen op het echte testwerk. Het echte testwerk is volgens Pedro de la Rosa veel beter dan al die simulatoren, zeker wanneer je zoals Ferrari een circuit in de achtertuin hebt liggen ...

“Het is echt teleurstellend voor de rijders. Je vraagt je af of we wel de juiste richting uitgaan,” aldus Pedro de la Rosa. “Ik vertrek iedere week uit Maranello nadat ik twee dagen in de simulator heb gezeten. Telkens zie ik daar een mooi circuit liggen genaamd Fiorano en dat zonder wagens erop.”

“We hebben simulatoren om je een beetje te trainen, maar er gaat niets boven een echte wagen. Ik voel me zoals een tennisspeler die niet iedere dag kan trainen en plots in de finale van Wimbledon wordt gedropt en het moet opnemen tegen Djokovic. Hoe zou jij je voelen?”

Het ziet er naar uit dat testpiloten door de wijzigingen in de regelgeving nog minder werk zullen hebben dan dat nu al het geval al is.

“Ik voel me slecht omdat het beperken van het testen zal betekenen dat mensen zoals mij simpelweg zullen verdwijnen. Dat niet alleen, ook jongeren zullen moeilijker in de Formule 1 geraken.”

“Het zou veel mooier zijn indien alle teams zouden overeenkomen om toch nog enigszins wat te testen,” voegt Pedro de la Rosa er aan toe. “Voor mij is dat belangrijk want in iedere sport mag je trainen wanneer je wil, behalve in de Formule 1, omdat het te duur is.”

“Ik zal er mee moeten leren leven, maar ik ben niet gelukkig,” besluit de Spanjaard.


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: Ferrari

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van Australië