logo
 

“We kunnen het geluid van de F1-motoren niet veranderen”

03 april 2014 — Sinds de eerste race in Australië is er felle kritiek op het geluid dat de nieuwe generatie F1-bolides maken. Langs alle kanten wordt er dan ook een oproep gedaan om er voor te zorgen dat de F1-bolides een beter motorgeluid maken.

image
Het is echter maar de vraag of dat ook mogelijk is want vooral de reglementswijzigingen zorgen ervoor dat de F1-bolides dit seizoen een compleet ander geluid maken. Ook Renault is die mening toegedaan.

Remi Taffin van Renault Sport F1 liet tegenover autosport immers weten dat er weinig aan het motorgeluid kan gedaan worden.

“Er zijn twee factoren die een belangrijke rol spelen,” zei Taffin tegenover Autosport. “Eerst en vooral is er het toerental. We zijn van 18 000 toeren naar zo’n 12 000 toeren gegaan. Het is belangrijk om daarbij even stil te staan want het is gebeurd op basis van de nieuwe regels. Er is een limiet van 15 000 toeren maar door de fuel flow-limiet kunnen we in de praktijk echter niet meer dan 12 000 toeren halen, ongeacht of het een Ferrari, Mercedes of Renault is. Aan het einde van het rechte stuk bedraagt het toerenaantal waarschijnlijk zelfs maar 10 000 of 11 000.”

“Dat maakt een enorm groot verschil want vorig jaar waren het er 18 000. Wanneer je nu voorbij de tribunes passeert zijn het er amper 10 000.”

Uiteraard speelt de turbo echter ook een belangrijke rol bij het bepalen van het motorgeluid.

“Het andere aspect is de turbo. Wanneer je iets in het pad van de uitlaatgassen plaatst dan geeft dat hetzelfde effect als wanneer je een kussen op iemand zijn gezicht drukt. Het werkt als een demper.”

“Wanneer je beide vervolgens combineert dan zit je met het resultaat dat je momenteel hebt,” aldus Taffin.

Volgens Taffin zou het geluid van de F1-motoren veel luider kunnen zijn indien het aantal toeren hoger zou zijn, alsook de beperking van de fuel flow van 100 kilogram per uur hoger zou liggen.

“Indien je een ander geluid wil dan moet het aantal toeren omhoog, maar je moet daarvoor wel de fuel flow verhogen. De F1-bolides zouden dan ook minder efficiënt worden,” besluit Taffin.

image

Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: FIA

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van Australië