logo
 

Webber wint Britse GP en neemt wraak

11 juli 2010 — Webber, de zelfverklaarde "n°2 driver" van Red Bull, won op dominante wijze de GP van Silverstone nadat Vettel een lekke band had in de eerste ronde. Hamilton werd voor eigen publiek 2de, Rosberg volgde op ruime afstand.

Vooraf werd een dominantie van Red Bull verwacht, want in de kwalificaties zat hun eerste achtervolger, Fernando Alonso al op 8 tienden van de Red Bulls. Toch was dat iets wat het publiek niet graag zag. Zij kwamen voor de thuisrijders, Button en Hamilton. Na de kwalificaties werd de hoop in de regerend wereldkampioen opgegeven en was het dus uitkijken naar die van twee jaar geleden.

De start zou al veel bepalen op het snelste circuit van het seizoen (na de verandering). Toen de rode lichten uitgingen, probeerde Vettel zijn teammaat nog af te blokken, maar zonder succes. Hamilton volgde in de slipstream van Webber. Daarachter volgde een lint, waarin er geen plaats was voor Vettel. De Duitser sloot aan net achter Webber, maar had de voorvleugel van Hamilton geraakt in Copse, de eerste bocht. Toen hij in Maggots kwam resulteerde dat in een lekke achterband. Door de goede start van Hamilton en de slechte van Alonso verloor de Spanjaard heel wat plaatsen. Massa kon zelfs een move maken op zijn teammaat, maar dat eindigde ook met een lekke rechterachterband. Voor hem zaten nu Kubica en Rosberg laten voorgaan. De Pool was Rosberg voorbijgegaan en hield nu de rijders achter hem op. Door de twee lekke banden schoof het pak twee plaatsen op.

Vooraan reed Webber langzaam weg. Toch kon Hamilton een paar keer de snelste rondetijd neerzetten.

Jenson Button schoof langzaam naar voren vanuit zijn 14 startplaats en achter Robert Kubica werden een paar mensen boos. Fernando Alonso probeerde de Pool al even voorbij te steken en wou het met pitstops doen, maar hij kwam terug achter de Renault te hangen. Uiteindelijk kwam de Spanjaard naast Kubica. Hij werd in het gras gedwongen en vervolgde zijn weg voor de Renault. Kubica viel even later uit, maar toch bestrafte de FIA Alonso met een drive-through.

Achteraan was Vitantonio Liuzzi , die bestraft was met vijf plaatsen op de grid, naar voren aan het stormen. Hij hing in veertiende positie voor zijn pitstop in ronde 27.

Adrian Sutil veroorzaakte nog een safetycar-situatie. De Duitser reed tegen Pedro de la Rosa’s achtervleugel, waarvan stukken op de rechte lijn bij de pits en op de Hangar Straight terecht kwamen. Vanwege deze grote, scherpe stukken koolstofvezel op de rijlijn liet men de safetycar uitrukken om zo de marshalls de stukken te laten oprapen. Na een ronde kwam Bernd Mayländer terug binnen met zijn Mercedes en zat het veld weer dicht bij elkaar. Achter de safetycar reed Fernando Alonso de pist binnen om zijn straf te ondergaan en zo naar de zestiende plaats terug te zakken.

Intussen had Button zich op de vierde plaats gezet, achter Rosberg. Vettel reed in een klasse apart in het midden en ging zonder problemen voorbij Alguersuari, Petrov, Hulkenberg en Schumacher. Op zijn landgenoot Sutil leek hij zijn tanden stuk te bijten, maar in de voorlaatste ronde zette Vettel zijn Red Bull op plaats zeven. Achteraan moest Alonso ook beginnen aan een inhaalwedstrijd. Zijn teammaat, die al een klapband had gehad, maakte het rampweekend van Ferrari compleet door van de baan te glijden en onverwacht binnen te komen, net als Alonso later. Zij eindigen op 14 (Alonso) en 15 (Massa).

image


Geschreven door Steven Peeters

Categorieën: GP van Groot-BrittanniëMark Webber

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België