logo
 

“Windtunnels moeten verboden worden”

11 maart 2015 — Het is al lang geen geheim dat de Formule 1 een (te) dure sport is. In de reeks voorstellen voor kostenbesparende maatregelen komt Christian Horner nu wel met een zeer drastisch voorstel: verbied de windtunnels.


De hoge kosten staan al langer ter discussie, maar zijn weer actueler geworden met het wegvallen van Caterham en de moeilijkheden die Marussia, nu Manor, had en waarschijnlijk ook nu nog heeft. Om het niet zo ver te laten komen dat elk team drie wagens moet inzetten moet de Formule 1 dus goedkoper worden.

“Als je het extreem wil maken en een controverse wil ontketenen, stap dan af van windtunnels,” zegt Christian Horner, teambaas van Red Bull. “Het is een erg duur ding en het kost veel om er in te testen en daar onderdelen voor te maken.”

“Geef iedereen dezelfde microchip voor CFD (aerodynamische simulaties). Waarom niet radicaal veranderen? Waarom niet iedereen dezelfde software bezorgen? Als ik Bernie(Ecclestone) of Jean (Todt) was, dan zou ik daar eens naar kijken.”

Red Bull beschikt, net zoals sommige andere F1-teams, over haar eigen windtunnel, een groot voordeel ten opzichte van andere teams. Christian Horner is bereid dat concurrentieel voordeel te laten vallen indien de Formule 1 er beter van wordt.

“Voor ons is zo’n verbod niet positief, maar ik geloof dat het de juiste keuze is. We zullen onze windtunnel dan moeten verhuren. Sauber heeft al gedemonstreerd dat je je F1-team kan sponsoren door je wintunnel ter beschikking van derden te stellen. Williams heeft twee windtunnels, maar gebruikt er zelf maar één.”

Voor Horner is het verbod op het gebruik van windtunnels een beter alternatief dan te besparen op andere factoren.

“Je kan niet opleggen hoeveel geld een team moet of mag hebben en hoe ze het moeten uitgeven. Met de regels kan je wel bepaalde dingen die prestatiebevorderend werken beperken. Dus je kan nog steeds grote motorhomes kopen, een mooie pitmuur hebben en je rijders een fortuin betalen, maar met die regels kan je geen voordeel meer kopen.”

Horner stuurt dus aan op een Formule 1 die evenwichtiger is met ook kansen voor de kleinere teams.


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: Red Bull

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België