logo
 

Zege Hamilton in gevaar

06 september 2015 — De overwinning van Lewis Hamilton in Italië wordt op dit moment in twijfel gesteld door de stewards. Zij hebben na de race een onderzoek gestart naar Mercedes. Hamilton en Rosberg zouden immers met een te lage bandendruk gestart zijn.

image
Hoewel Lewis Hamilton comfortabel aan de leiding reed tijdens de GP van Italië op het circuit van Monza, werd aan de Brit gevraagd aan een hoger tempo te rijden. Hamilton moest het gat met de tweede, Sebastian Vettel, trachten te vergroten. Lewis Hamilton, verward over het bericht, kwam uiteindelijk over de finish met 25 seconden voorsprong.

Maar na de race hebben de stewards meteen een onderzoek gestart. De wagens van Lewis Hamilton en Nico Rosberg zouden immers met een te lage bandendruk aan de start zijn gekomen. Dat zouden de stewards hebben opgemerkt vlak voor de race. Ook de wagens van Ferrari zijn voor de race onderzocht. Sebastian Vettel en Kimi Räikkönen zouden dan weer met een te hoge bandendruk gestart zijn. De FIA liet reeds weten geen verdere acties te ondernemen wat betreft Ferrari. Het Italiaanse team zou volgens de regels hebben geracet.

Het volledige verslag van Jo Bauer, FIA, kunt u hier lezen:
“On the grid and after the 5-Minutes signal the tyre starting pressure and tread surface temperature of the left hand side rear tyre were checked on car numbers 44 (Hamilton), 06 (Rosberg), 05 (Sebastian Vettel) and 07 (Kimi Raikkonen) and were compared with the specifications of the official Formula One tyre supplier. The specification for the minimum starting pressure is 19.5 PSI for the dry weather rear tyres and the maximum tyre blanket temperature is 110C for all dry weather tyres.

“The tread surface temperature of the left hand side rear tyre of car numbers 44, 06, 05 and 07 was within the specification of the official Formula One tyre supplier.

“The measured minimum tyre starting pressure of the left hand side rear tyre of car numbers 05 and 07 was above the specified minimum tyre starting pressure.

“The measured minimum tyre starting pressure of the left hand side rear tyre of car number 44 was 0.3 PSI below the specified minimum tyre starting pressure and the measured minimum tyre starting pressure of the left hand side rear tyre of car number 06 was 1.1 PSI below the specified minimum tyre starting pressure.

“The tyre pressures were checked with the calibrated tyre pressure gauge of the official Formula One tyre supplier on all four cars.

“I am referring this matter to the stewards for their consideration.”


Geschreven door Frederic Schoutetens

Categorieën: GP van ItaliëFerrariMercedes

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België