logo
 

Zorgt virtual reality voor een andere beleving van de F1?

07 juni 2016 — Virtual reality is 'hot' de laatste tijd en volgens sommigen zal de technologie ook de manier waarop we de Formule 1 volgen en beleven ingrijpend veranderen.


Virtual reality zorgt ervoor dat je dingen beleeft alsof je er zelf midden in zit. Je lijkt zelf te bewegen in een omgeving of op een plaats waar je eigenlijk niet bent. Mooiste voorbeeld zijn de vele virtual reality-brillen die de laatste tijd overal opduiken en ook al staat de technologie nog deels in zijn kinderschoenen, toch verwacht F1-bestuurslid Martin Sorrell dat virtual reality onze beleving van de F1 ingrijpend zal wijzigen.

“Virtual reality kan voor de Formule 1 fantastisch zijn, rijden met een wagen,” aldus Sorrell tijdens een interview met de officiële F1-website. “In de film ‘The Martian’ van Ridley Scott kan je het doen. Ik steeg op van Mars in het ruimtetuig, liep door de ruime en keek diep in de ruimte en raakte opgeschrikt doordat ik de hoofdtelefoon en de virtual reality-bril op had.”

“De technologie is al geweldig en zal de komende jaren alleen nog maar ingrijpend verbeteren. Denk maar eens na wat je daarmee kan doen.”

“Er zijn ook mensen, waaronder Bernie, die nieuwe technologieën omarmen,” besluit Sorrell.

Wat Sorrell ook probeert te laten uitschijnen, Bernie Ecclestone en de Formule 1 staan zeker en vast niet bekend voor het omarmen van nieuwe technologieën voor de fans. Zo duurde het zelfs jarenlang alvorens de Formule 1 officieel actief werd op sociale media zoals Facebook en Twitter. Ook video’s verspreiden via YouTube hoorde er jarenlang niet bij.

Met virtual reality lijkt de Formule 1 echter de teruglopende tv-cijfers te willen counteren. De Formule 1 verloor vorig jaar immers zo’n 25 miljoen kijkers, al blijft de sport met zo’n 400 miljoen kijkers wereldwijd wel een kijkcijferkanon.

Volgens sommigen vallen de kijkcijfers terug doordat de sport in veel landen achter de ‘decorder’ verdwijnt en enkel nog via betaal-tv te bekijken is. Sorrell is het daar echter niet mee eens.

“Toen Sky UK begon met het uitzenden van de Formule 1 zei men dat de kijkcijfers zouden terugvallen omdat het betaal-tv was,” aldus Sorrell. “De kwaliteit van de productie en reportages ging er echter serieus op vooruit en het engagement van de kijkers is groter dan ooit tevoren. Het product is simpelweg beter.”

Volgens Sorrell zal ook virtual reality er voor zorgen dat de Formule 1 een beter ‘product’ wordt.

“Ik denk dat virtual reality iets groots zal worden en alles zal veranderen. Sommige collega’s van mij denken er anders over maar daar ben ik het niet mee eens.”

“De wereld is aan het veranderen en veel mensen in de Formule 1 lijken dit te beseffen,” besluit Sorrell.

Het Williams F1 team experimenteerde eerder dit jaar tijdens de tests op het Circuit de Catalunya als eerste F1-team met video-opnames voor virtual reality. Ook commerciële partners van andere teams proberen de VR-technologie uit, zoals hieronder te zien bij Esso, partner van het McLaren-Honda F1 team.


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: McLarenWilliams

Verwante nieuwsitems



F1Journaal Specials

GP van Australië