logo
 

Zou de TF110 van Toyota een auto geweest zijn die kon winnen?

24 augustus 2010 — Over Toyota is de laatste dagen opnieuw veel te doen nu het een TF109-bolide aan Pirelli uitleende voor haar bandentests. Tegelijkertijd vragen steeds meer mensen zich af tot wat de TF110-bolide van de Japanse renstal in staat zou geweest zijn.

Toyota besloot pas eind vorig jaar om de Formule 1 vaarwel te zeggen. Dat was echter op een moment waarop de TF110-bolide voor het nieuwe seizoen al in verre staat van ontwikkeling was. De eerste resultaten toen waren veelbelovend.

De TF110 zou volgens Timo Glock een zeer goede wagen geweest zijn die hem mogelijk de kans zou hebben gegeven om mee voor de titel te strijden. Indien dat zo zou geweest zijn, dan hadden we bijna een Honda bisverhaal gehad. Jaren geen deuk in een pakje boter rijden, het team verkopen en het jaar nadien die wagen voor de titel zien strijden.

Helaas zullen we dat nooit weten aangezien geen enkel ander team de TF110 heeft overgekocht. Aangezien de TF110 ook aan geen enkele officiële F1-test heeft deelgenomen, laat staan aan een race, zal het potentieel van de TF110 altijd een raadsel blijven.

“Toen we de ontwikkeling stopten hadden we tussen de 20 en 30 procent meer grip als het model van het jaar voordien. Daarmee hadden we veel beter gedaan dan onze doelstelling, want de TF109 was reeds een wagen met podiumkansen,” aldus Pascal Vasselon van Toyota.

“Veel van onze aerodynamicaspecialisten zijn naar andere teams gegaan en ze laten ons weten dat we ons gripniveau echt wel hoog was. Om eerlijk te zijn zelfs zo hoog dat we een voorsprong hadden,” voegt Vasselon eraan toe.

Volgens Vasselon had de TF110 ook een extreem hoge neus, de hoogste zelfs van alle huidige teams. Dit zorgt er immers voor dat de diffuser zijn werk zo goed mogelijk kan doen. Meer zelfs, ook Toyota zou een blown diffuser gehad hebben en dat al van bij de start van het seizoen.

“We hadden voor de eerste race een pakket updates waarin ook de blown diffuser zat. Daarmee zouden we samen met Red Bull als eerste over deze techniek beschikken.”

Veelbelovende uitspraken dus van Pascal Vasselon maar jammer genoeg zullen we nooit weten hoe goed de TF110 zou geweest zijn ...


Geschreven door Geoffrey Van den Elshout

Categorieën: Toyota

Verwante nieuwsitems

F1Journaal Specials

GP van België