1 Mei 1994: Nationale rouw in Brazilië

01 mei 2010 — 1 Mei 1994. De Braziliaanse legende Ayrton Senna da Silva verongelukt tijdens de Grote Prijs van San Marino op het circuit van Imola. De Tamburello-bocht is de laatste die Senna ooit ingaat. Brazilië zit in een diepe rouw.

1 Mei 1994: Nationale rouw in Brazilië

Ayrton Senna da Silva, een naam die nooit vergeten zal worden binnen de sport. Na reeds drie wereldtitels te hebben behaald besloot de Braziliaanse legende in 1994 een overstap naar Williams te maken. Senna zelf had vast en zeker ook al ondervonden dat zijn eerdere team, McLaren, haar potentieel verloren had en dat Williams opvallend begon te naderen op de Britse renstal. Senna bleef niet bij de pakken zitten en tekende een overeenkomst bij Williams dat hem mee moest helpen zijn absolute doel te bereiken. Senna wilde de beste rijder uit de geschiedenis worden. Groter dan Fangio, Prost, Brabham en veel andere kampioenen uit die tijd, een tijd voor het sterke opklimmen van Michael Schumacher.


Voor veel supporters moest Senna zich destijds al niet meer te bewijzen. Hij was de meest bijzondere rijder in de ogen van veel insiders, reporters en supporters. Toch ging de Braziliaan door want praatjes vullen geen gaatjes, statistieken tonen werkelijkheid. Bij Williams loopt het echter helemaal fout. Tijdens de Grote Prijs van San Marino gaat Senna aan hoge snelheid van de baan en klapt zijn wagen in de muur ter hoogte van de bocht ‘Tamburello’. Enkele uren later bevestigen artsen het overlijden van Ayrton Senna da Silva.


1 Mei 1994. De Braziliaanse legende Ayrton Senna da Silva verongelukte tijdens de Grote Prijs van San Marino. Brazilië zit in een diepe rouw. Het land kondigde zelfs drie dagen van nationale rouw aan en de begrafenis werd live op televisie uitgezonden. De wereld van de Formule 1 bevond zich in een van de donkerste dagen uit haar geschiedenis. Vooral de stad Sao Paolo wist niet op welke manier een vervanging voor de legende te vinden. Die vervanging kan vanaf 2010 een soort van troost worden.

image


“Als je vindt dat ik goed ben, wacht dan maar tot je mijn neefje ziet”, dat schijnt de grote Ayrton zelve eens tegen Frank Williams te hebben gezegd. Bruno Senna wordt wel niet graag vergeleken met Ayrton Senna maar dezelfde talenten zouden hem toch zeer van pas komen. Ayrton zou 50 zijn geworden in 2010 en zijn naam blinkt nog steeds uit in de sport. De legendarische naam is terug, het geschenk uit de hemel, de trots van Ayrton destijds. Brazilië zal waarschijnlijk genieten op een manier zoals een vader dat met zijn zoon zou doen.


Ayrton Senna werd wereldkampioen in 1988, 1990 en 1991. In een periode van 162 wedstrijden boekte hij 41 overwinningen en startte hij maar liefst 65 keer op de pole. Een poll van het Britse Autosport heeft uitgewezen dat hij voor veel supporters nog steeds boven Michael Schumacher en Juan Manuel Fangio zou staan.

Senna was erg gelovig, en geloofde dat een hogere macht hem ‘stuurde’. Dat leek ook soms zo als je hem bezig zag. Senna had iets ‘magisch’  in zich, en net dat trok veel mensen aan. Mensen die op de eerste dag van de maand mei niet aan de ‘Dag van de Arbeid’ denken, maar aan de legende die stierf zoals hij zelf gewild had: in een F1-wagen.


Laatste forumtopics

F1Journaal Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws, onze acties en wedstrijden. Vul hieronder uw emailadres in:

F1Journaal Fotogalerij

 
image