Er heerst paniek in de Formule 1…  en maar goed ook !

16 maart 2010 — Een eigenzinninge kijk op de start van het nieuwe F1-seizoen en het debacle dat de GP van Bahrein uiteindelijk was.

Er heerst paniek in de Formule 1…  en maar goed ook !

Zondag gingen de rode lichten van rood naar groen, de bolides scheurden weg van hun startplaatsen. Nadat iedereen was afgevlagd en de race was beëindigd gingen de lichten echter meteen op knipperstand! Paniek in de Formule 1!

Het beloofde spektakel bleef immers uit. De reglementswijzigingen hebben overduidelijk hun effect compleet gemist. De systematisch opgebouwde spanning werd gevolgd door een decompressie van jewelste waarbij er één grote gemene deler was bij alle partijen: grote teleurstelling …

De wijzigingen aan de wagens, het (proberen) bevorderen van het inhalen, het verbod op bijtanken, de spannende tijden tijdens de wintertests, de nieuwe teams, zelfs de terugkeer van Michael Schumacher ten spijt: niets kon bijdragen aan de spankracht van de race.

Deze cocktail zorgde niet voor het broodnodige spektakel waarop iedereen zat te wachten. De F1-fans ter plaatse alsook in de huiskamers bleven op hun honger zitten. Figuurlijk dan, want er was tijdens de race zeker tijd genoeg om de nodige snacks te halen of zelfs even naar de bakker te gaan.

De rijders zelf vonden het ook maar een saaie processie van Echternach. Een parade die te vergelijken is met een Carnavalsstoet zonder bier en zonder Prins Carnaval. Al gaven die rijders na afloop van de race zelf schoorvoetend toe dat ze ook zelf mee verantwoordelijk waren voor het debacle. Er werd immers figuurlijk met de handrem op gereden.

Bahrein betekent letterlijk “twee zeëen”. Langs de ene kant heb je momenteel in de Formule 1 de zee van weelde, van luxe en decadentie. Langs de andere kant de zee waarin de modale f1-fan lijkt te verdrinken in zijn tranen van verdriet. Verdriet omwille van de illusie die hij opnieuw weer rijker is.

De illusie van een spannende seizoen(start) waarbij alles anders zou zijn en waarin alle nieuwe maatregelen voor het nodige spektakel zouden zorgen. Niets was echter minder waar.

Als F1-fan dwaalde je in Bahrein doelloos rond in de woestijn waarbij de herinneringen aan het mooie seizoen van 2009 wel een Fata Morgana leken. 

Een mens gaat nog denken dat Schumacher in de F1 inderdaad synoniem staat voor saaie races, al treft de zevenvoudige wereldkampioen uiteraard geen schuld aan heel deze wanvertoning.

Een wanvertoning die misschien wel een cascade van oorzaken heeft. De interne machtstrijd van de voorbije jaren bij de FIA. De constante zoektocht van Bernie Ecclestone naar als maar meer Dollars.

Als een gehaaide bankier zie je de dollartekens in zijn ogen wanneer hij nog maar denkt aan het organiseren van een F1-race in de wijdste uithoeken van deze aardbol. Eerst het geld, nadien zien we wel of we er spektakel van kunnen maken. Daar moet het reglement maar een oplossing voor bieden.

Indien er geld mee te verdienen was zou hij zelfs een race onder water organiseren. Misschien een ideetje om een race te organiseren tussen de Palmeilanden voor de kust van Dubai.

Het F1-circus lijkt meer en meer een show op te voeren waarbij het zelf niet weet hoe hij zal eindigen.  Het lijkt meer en meer ook op een film waarbij je overal goede recensies leest in kranten en dagbladen. Waarbij je beste vrienden, buurman en collega’s op het werk je verwonderd staan aan te kijken en zeggen: “Maar jong toch, heb je het niet gezien of wat?  Je weet niet wat je mist.”

Vervolgens ga je dan vol verwachtingen en boordevol adrenaline afstemmen op je favoriete F1-zender en kom je er na een slaapwekkende vertoning van een kleine twee uur achter dat het klusje in de tuin eigenlijk ook best leuk was geweest.

De koningsklasse van de autosport lijkt alvast veel van haar pluimen te verliezen en de vraag rijst dan ook of het niet net als het Romeinse rijk roemloos ten onder zal gaan. Rome, wou Bernie daar geen F1-race organiseren door de straten van de Italiaanse stad?

De teambazen, rijders, f1-fans, ja zelfs de wc-dame (met alle respect voor het beroep) langs de kant van het circuit lijken het allemaal eens te zijn na amper één race.  Er is actie nodig en liever vandaag dan morgen!

Anders zal de F1 het erg hard te verduren krijgen tijdens het jaar dat geboekstaafd zou moeten staan als het spannendste seizoen in jaren waarbij er maar liefst 24 wagens en vier wereldkampioenen aan de start verschenen. Een jaar waarin de naam Lotus opnieuw van onder het stof werd gehaald en ‘The American Dream’ niet te verwezenlijken bleek te zijn.

Actie is nodig om zowel de oude als nieuwe F1-fan te blijven doen aftellen naar de volgende race op de kalender. Want zonder fans, geen exposure voor de vele sponsors in de Formule 1. En jaja, zonder fans en sponsors, ook geen Euro’s, Dollars of Chinese yuan voor de heer Ecclestone.

Bernie, je bent gewaarschuwd !

image


F1Journaal Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws, onze acties en wedstrijden. Vul hieronder uw emailadres in:

F1Journaal Fotogalerij