Exclusief interview met Kris Wauters (F1-commentator bij VT4)

24 april 2012 — Woensdag hadden we een ontmoeting met Kris Wauters, sinds vorig seizoen commentator bij de formule 1 op VT4. In dit eerste deel van het interview geven we zijn visie op het seizoen tot nu toe. Daarnaast vertrouwde hij ons ook nog zijn verwachtingen toe samen met enkele visies op de afgelopen races.

Exclusief interview met Kris Wauters (F1-commentator bij VT4)

“Je mag niet voor je beurt spreken,” vertelde Wauters. “maar dit kan wel eens een van de spannendste seizoenen ooit worden. Het is nog niet echt duidelijk hoe het zit. We hebben nog maar één vrij reguliere race gehad en dat was de laatste, die van China. Daar waren de verhoudingen dan weer helemaal anders dan in de vorige races.”

“Het lijkt er momenteel op dat McLaren de beste wagen heeft in de breedte, op verschillende gebieden. Maar ja, er is moeilijk iets met zekerheid te zeggen.” vertelde hij twijfelend terwijl hij denkend achterover leunde. “Maar dat maakt het zo leuk hé. We hebben al drie verschillende winnaars gehad in drie races, dat is hallucinant. Als ik me niet vergis” en dat deed hij niet “hebben alle teams behalve de drie staartteams punten gescoord. Dat is ongelofelijk. Vroeger waren er vijf topteams en omdat er zo weinig uitvallers zijn hadden er na de eerste races maar pakweg twaalf mensen punten. Felipe Massa is de enige, buiten de piloten van de staartteams, die nog geen punten heeft (dit interview werd afgenomen voor de GP van Bahrein, nvdr.). Dat zegt veel over Ferrari en over Massa. Maar dat maakte het wel superspannend. Ik kijk enorm uit naar de rest van het seizoen.”

“Nu heeft Mercedes met Rosberg gewonnen, dat is fantastisch. Rosberg reed een fantastische race en pole-rondje. Ik heb het later nog herbekeken op beeld. Daar was totaal niks op aan te merken! Het was een geweldig toerke. Hij zei later nog tegen David Coulthard toen die hem vroeg “Is dit nu de perfecte ronde?”, “Nee, dat bestaat niet, maar het was wel een heel goed”. En nu hebben ze bij Mercedes gevonden hoe ze de banden moeten laten werken, wat de eerste twee races niet echt lukte, toen was er veel te veel bandenslijtage. Maar waar heeft dat mee te maken? Ross Brawn zei in het begin dat dat een probleem was met de set-up en niet met de wagen. In China bleek dat ze het voor mekaar hadden. Ze hadden daar 20 seconden voorsprong, dat is ook nog niet gebeurd. De vraag is: heeft de temperatuur daar mee te maken? Het is duidelijk dat die lagere temperatuur in het voordeel van de Mercedes is. We gaan niet lang moeten wachten voordat we daar achter gaan komen hé. Dit weekend in Bahrein, daar is de track-temperatuur twee, drie keer zo hoog.”

De voorsprong van Rosberg op de rest kan ook deels verklaard worden door de slechte pitstop van Button en Felipe Massa die iedereen ophield. Toch reed de Duitser zeker geen slechte race en is strategie ook belangrijk. “Op het juiste moment op het juiste gedeelte van de baan zijn is het tactisch spel. Rosberg heeft daar wel wat geluk mee gehad en dat verklaart deels zijn 20 seconden voorsprong, maar dat was het leuke aan de afgelopen race. Ik heb het op de antenne nog gezegd. Normaal maken de toppers een pitstop en ze hangen op positie drie en komen als zesde terug de baan op omdat de gaten zo groot zijn. Nu deden ze een pitstop en ze verloren ineens twaalf plaatsen. Ik vond dat geweldig. Massa speelde even de Trulli-trein, daarna was het één van de Red Bulls die alles ophield. Het was gewoon bijzonder plezant.”

“Het niveau ligt zeer hoog. Het is lang geleden dat dat zo was. Andere jaren was er altijd een stuk of 3 rijders bij waarvan ik dacht “Het is goed dat hij geld heeft, want anders…” Nu is dat misschien nog alleen Karthikeyan.” In een volgend gedeelte van het interview, dat later volgt, zullen we nog verder ingaan op een paar rijders, over de weg naar de formule 1 en over twee Belgen en hun weg naar waar ze nu staan en morgen zullen staan. “Bij Toro Rosso zijn ze ook gas aan het geven. Die twee gasten hebben allebei al punten. Williams is terug opgestaan uit den dode. Vorig jaar moesten ze daar alleen nog de kist dicht timmeren, maar dat is dus niet gebeurd. Als Maldonado die stommiteit niet doet in Australië dan stonden ze nu derde ofzo in het constructeurskampioenschap. Senna scoorde daarna punten. Vorige race in China pakten ze allebei punten.

Force India is ook goed bezig. Di Resta twee keer in de punten, Hulkenberg heeft punten. Vooral in het middenveld zitten ze kort op elkaar. Sauber heeft nu met zijn gematigd budget toch een goede package ontwikkeld, met ook een goede motor. Het zegt veel van de kwaliteiten van Ferrari dat Sauber beter presteert als Ferrari met hun motor. Wat Sauber presteerde in Maleisië! Je zou kunnen zeggen “dat ligt aan de natte omstandigheden.” en zo, maar in China kwalificeert Kobayashi zich als vierde. In de race toonden ze ook een goede race-pace. Het is echt koffiedik kijken wat er de rest van het seizoen gaat gebeuren.”

“Ik kijk uit naar de race in Bahrein uiteraard, maar vooral naar de race daarna in Spanje. Daar zit ook nog die testsessie op Mugello tussen. Daar gaan heel wat teams met nieuwe ontwikkelingen komen en dan wordt de rangorde misschien weer een klein beetje door elkaar geschud. Er zijn een paar heel grote vraagtekens. Wat gaan de banden onder de Mercedes doen bij warm weer? Wat gaat Red Bull doen? Gaat Adrian Newey iets uit zijn mouw kunnen schudden? Gaan andere teams er in slagen het DRS-F-duct-systeem (als het ding maar een naam heeft) van Mercedes kunnen kopiëren? Ik heb er geen flauw benul van. Gaan ze dat kunnen implementeren in hun wagen?

Ik weet nog dat Ross Brawn, ik weet niet meer wanneer, met een verbeten lachje kwam uitleggen “Dat is het mooie aan de formule 1. Het gaat om ideeën en ontwikkelingen. Dit idee is zeker niet duur.” en dat is zo. Het is geen idee dat onnoemelijk veel geld kost, maar dan moet je wel je chassis rond dat idee bouwen, die twee leidingen moeten er zijn. Als je dat niet hebt is het verschrikkelijk moeilijk om dat te implementeren in een wagen die al bestaat. Vandaar dat er zoveel commotie rond is. Het is heel moeilijk te kopiëren. Veel teams hebben daarom al geprotesteerd, maar de FIA heeft vanaf het begin gezegd dat dat voor hen legaal is, punt. Dat hebben ze ook nooit veranderd. Het heeft tot vorige race geduurd, tot Lotus eindelijk officieel klacht heeft ingediend. Daarvoor was het enkel wat gezaag van Red Bull en McLaren.”

Na een praatje over hoe competitief het deelnemersveld wel was, dat later nog wel op onze site te lezen valt, kwamen we terug terecht bij de prestaties in de kwalificatie voor de grote prijs van China. “Zaterdag in de kwalificatie zat er tussen positie twee en veertien zo’n drie of vier tienden. Wat dat betreft hoop ik dat de FIA dat doortrekt naar de volgende seizoenen en geen al te grote technische wijzigingen meer in het reglement duwt. Dat is altijd hetzelfde. Als je grote wijzigingen aanbrengt heb je een paar teams met veel geld die in de ontwikkeling een stap voorsprong hebben. Als je de wijzigingen klein houdt dan zie je dat het pak al snel heel wat dichter bij elkaar komt. Dat is geweldig. Ook in de race van zondag zie je dat zowel bij de topteams als in het midden zoveel wagens met dezelfde racesnelheid. Dat is ongelofelijk.”

“En dan Pirelli daar nog eens bij, die toch heel slim hun banden hebben ontwikkeld. Vorig jaar was het wel tof. Het gaf spektakel op een bepaalde manier, maar eigenlijk was er het verschil tussen de hardere en de zachte band vaak te groot. En dat maakte het op de piste wel ooit spectaculair als er iemand op het eind van zijn banden zat en die verloor dan drie, vier seconden per ronde. Dat maakte het tactisch wel minder interessant, want de keuze was heel duidelijk. Vorig jaar hadden we negentig percent van de races waarin de topteams allemaal dezelfde strategie hadden. Als er anderhalve seconde zit tussen de harde en de zachte band dan is het duidelijk wat je tactiek moet zijn. Dan ga je zo kort mogelijk op de tragere band rijden en zo lang mogelijk op de snelle band. Ineens had je dan rijders die in de kwalificaties niet meer naar buiten gingen omdat ze absoluut een setje banden wensten te sparen.

Maar kijk nu naar afgelopen zondag (de race in China). Ik ben er van overtuigd dat er een aantal teams voor drie stops vertrokken waren, maar toen ze zagen dat Massa daar meer dan twintig ronden zat te rijden op die harde banden en nog heel mooie tijden reed… Dan keken ze waar ze zich bevonden in de race en bij de eerste stop zijn er een paar geswitcht van strategie tijdens de race, daar ben ik zeker van. Het was spectaculair hoe de tactiek meespeelde. Dat maakte het heel moeilijk om te becommentariëren. Normaal gezien kijken wij naar ons scherm met de tijden en naar de eerste vier vijf plaatsen op zoek naar een rijder. Nu moesten wij na elke stop weer op zoek naar “waar staat die rijder?” en dan was dan op positie veertien of zo. Dat was niet simpel, maar dat was wel heel opwindend. Ik vond het een geweldige race.

Dat is nu al twee jaar achtereen dat je denkt “Zo’n spannende race, dat kan niet meer!”. Twee jaar geleden, de finale: Alonso had eigenlijk altijd kampioen moeten worden, maar bij Ferrari hebben ze te veel naar Webber gekeken. Webber komt binnen en Alonso hadden ze nog tien ronden kunnen laten rijden en was altijd kampioen geweest. Uiteindelijk wordt Vettel dan onverwacht wereldkampioen. Vorig jaar waren er op het einde geen vier rijders die nog kampioen konden worden, maar het was een spannend seizoen door de Pirelli’s en zo. De races waren geweldig, maar het kampioenschap was belachelijk. Dit jaar is het schijnbaar allebei. Nu gaan we en heel spannende races krijgen en nog eens een heel spannend kampioenschap.”

In het volgende deel van ons interview met Kris Wauter hebben we het over zijn positie als commentator en de kritiek waarmee hij moet afrekenen.

image


F1Journaal Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws, onze acties en wedstrijden. Vul hieronder uw emailadres in:

F1Journaal Fotogalerij