Exclusief interview met Stefan Johansson (Onyx-Moneytron)

28 april 2010 — Enkele dagen geleden kon u onze special lezen over Onyx-Moneytron en het F1-avontuur van Jean-Pierre van Rossem. Nu kunnen we u een exclusief interview brengen met Stefan Johansson, voormalig rijder van het team.

Exclusief interview met Stefan Johansson (Onyx-Moneytron)

Hoe kijk je terug op de periode dat je actief was voor de renstal Onyx-Moneytron?

“Over het algemeen zeer tevreden. Ik waagde me destijds aan een grote gok want ik zou voor een nieuwe renstal gaan rijden. Ik beschikte over een overeenkomst met Ligier en kon indien gewenst daar nog een seizoen blijven rijden. Ik kende de medewerkers van Onyx zeer goed en ik wist dat ze zeer competitief konden werken. Ik voelde me comfortabel met de keuze die ik maakte. Het spijtige was wel dat Onyx in eerste instantie financiële problemen kende. Danzkij Jean Pierre Van Rossem overleefde de renstal en kon het team onverwachts wel weer duidelijk vooruitgang boeken.”

Kan je onze lezers je persoonlijke relatie met Jean Pierre Van Rossem omschrijven?

“Onze relatie was eveneens zeer goed. Ik heb enkel positieve dingen met hem kunnen beleven. Veel mensen wilden hem opzij schuiven want men vond hem nogal excentrisch. Persoonlijk mocht ik hem enorm graag. Hij had een geweldig gevoel voor humor en hij was zeer creatief. Zijn zakelijke manier van denken om het team te doen evolueren, ook dat was een van zijn pluspunten. Uiteindelijk heeft hij elke belofte naar mij toe weten te verwezenlijken, hij deed zelfs meer dan hetgeen we hadden afgesproken. Ik heb het wel altijd jammer gevonden dat we de mogelijkheid nooit hebben gehad om door te blijven gaan.”

In 1990 werd Peter Monteverdi de nieuwe eigenaar van het team. Voelde je op voorhand aan dat je zou vervangen worden door Gregor Foitek?

“Neen helemaal niet. Op dat ogenblik wist ik dat het voor mij over en uit was. Toen Van Rossem het team had verlaten ging alles er plots meer de politieke kant uit. Op dat vlak wist ik van mezelf dat ik geen toekomst meer had binnen het team. Liefst had ik natuurlijk voor Onyx-Moneytron blijven rijden. Het was te voorzien dat de renstal onder leiding van Monteverdi steeds slechter ging functioneren.”

Jean Pierre Van Rossem verklaarde niet lang geleden dat Bertrand Gachot niet naar zijn wens presteerde. Hij voegde er zelfs aan toe dat hij zijn bedrijf beter op diens bodemplaat had geplakt doordat de wagen toch grotendeels met de wielen van de grond hing. Kan je de samenwerking met Gachot omschrijven?

“Bertrand was eigenlijk zeer snel in de wagen. Ik twijfel er niet aan dat zijn positie verloren ging omwille van politieke spelletjes. Hij concentreerde zich meer op het politieke gedeelte van de sport. Hij had zich enkel op zijn eigen toekomst moeten richten. Ik weet niet waarom Van Rossem hem ontslagen heeft maar waarschijnlijk ontstonden er destijds enkele meningsverschillen. Men kan Gachot in elk geval niet verwijten dat hij slecht presteerde op het circuit.”

Wat zijn je verwachtingen voor 2010?

“Ik race momenteel nog steeds in de Sportcar Prototypes, grotendeels in de ALMS Series. Ik hoop vooral dat ik in 2010 kan deelnemen aan Le Mans want ik vindt het geweldiger dan eender welke andere wedstrijd. Echte verwachtingen heb ik niet want ik race momenteel enkel nog uit liefde voor de sport. Ik wil enkel kunnen genieten van wat ik doe. Het speelt dan ook helemaal geen rol in welke wagen men mij plaatst. Voor de Belgische supporters kan ik wel al vertellen dat ik mee zal strijden tijdens de 24-uren van Spa, die later dit jaar zullen plaatsvinden.”

Bedankt voor het interview


Laatste forumtopics

F1Journaal Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws, onze acties en wedstrijden. Vul hieronder uw emailadres in:

F1Journaal Fotogalerij