F1 2011: het nieuwe F1-game

25 september 2011 — F1 2011 is het nieuwe F1-game van codemasters dat nu in de winkelrekken ligt. Uiteraard voor F1journaal de ideale gelegenheid om het spel aan een test te onderwerpen.

F1 2011: het nieuwe F1-game

F1 2011 is de opvolger van het ondertussen beruchte F1 2010 dat vorig jaar eveneens in september verscheen. Codemasters legde de lat met F1 2010 reeds enorm hoog lees onze review over F1 2010 maar uiteraard zijn er steeds enkele zaken die beter kunnen.

Misschien eerst even terugkomen op enkele zaken uit onze review van F1 2010. Bij deze game hadden we enkele opmerkingen die we gaven, waaronder de Artificial Intelligence, kortweg AI, van de tegenstanders. Die is in F1 2011 er opnieuw op vooruit gegaan. Daarover hebben dan ook hoegenaamd niet te klagen. De rijders zijn niet plots veel te snel op het ene circuit en veel te traag op een ander circuit. Ook verdedigen ze veel verstandiger hun posities.

Op het einde van onze review zeiden we ook dat F1 2011 wel eens een knaller zou kunnen worden indien Codemasters rekening zou houden met de opmerkingen die de fans gaven over F1 2010. En wees maar gerust, dat hebben ze zeker en vast gedaan.

image

F1 2011 tilt het niveau nog maar eens een stuk hoger. Er is echt met alles rekening gehouden. Uiteraard maken alle vierentwintig rijders en twaalf teams deel uit van het spel. Één van de grote verbeteringen die opvalt is dat de graphics van de game er een stuk op vooruit zijn gegaan. De details waarmee alles is uitgewerkt is nog stukker beter dan in F1 2010.

Je merkt het van zodra je begint rond te rijden op een circuit, of laat ons maar zeggen, racen! De tribunes, pitlane, details van het circuit en er rondom, alles is stukken beter uitgewerkt. Ook de graphics van de wagens zijn stukken beter dan in F1 2010. Meer zelfs, iedere wagen heeft nu een mooi uitgewerkt eigen stuurwiel, net zoals in het echt.

Als er een beschadiging is van jouw banden kan je het nu ook letterlijk zien en ook de wagens weerspiegelen meer de omgevingsfactoren en het licht. Je ziet zelfs marshalls met vlaggen zwaaien en ook de lichten rondom de diverse circuits zijn een heel stuk realistischer. Je voorvleugel beweegt zelfs mee wanneer je over een obstakel of kerbstone rijdt, net zoals dit ook het geval is in het echt.

Na de grafische pracht komen we uiteraard naadloos aan bij het geluid. Ook daarin werd door Codemasters beter werk afgeleverd dan in F1 2010. Het geluid van de motor en het schakelen van de versnellingsbak is veel realistischer. Zelfs het geluid van de banden geeft je aan hoe het ermee gesteld is en of ze gaan vastlopen bij het aanremmen voor een bocht. De richtlijnen die je over de boordradio krijgt van je ingenieur zijn ook veel realistischer.

image

De gameplay is ook nog realistischer geworden. Uiteraard maken KERS en DRS deel uit van de mogelijkheden die je hebt. Meer zelfs, je moet een zo goed mogelijke afstelling vinden voor je wagen en meer bepaald ook voor je banden. Ga je immers te agressief met je banden om dan zal je net als in het echt vaker de pits moeten opzoeken.

Ook het gebruik van je benzinehoeveelheid zal je in het oog moeten houden. Je kan ervoor opteren om net als in het echt enkele ronden er volluit voor te gaan maar dat kost meer benzine waardoor je in een latere fase in de wedstrijd economisch zal moeten rijden. Tijdens een race zal je race-ingenieur je daarbij helpen door advies te geven over de boordradio.

image

Pirelli is vanaf dit seizoen de nieuwe bandenleverancier in de Formule 1. Uiteraard zijn er net als in het echt zes bandencompounds waarvan je er vier ter beschikking krijgt tijdens een raceweekend. Twee voor in de regen en twee voor als het droog weer is. Net als in het echt zorgt de zachte bandencompound voor meer grip en de hardere compound voor minder grip. Voordeel van de hardere compound is uiteraard wel dat hij veel langer zal meegaan. Dit kan voor erg interessante strategieën zorgen in F1 2011.

Daarbij komt ook nog dat de safety car van de partij is. Het was één van de opmerkingen die we zelf in onze review gaven van F1 2010. De safety car kan ervoor zorgen dat de race compleet anders uitpakt. Ook belangrijk daarbij is dat wanneer je achter de safety car rijdt, je net als in het echt moet weaven om je banden op temperatuur te houden voor de herstart.

image

Ook het rijden in de regen is een stuk realistischer en moeilijker geworden. Stel dat je onderweg bent in een wagen die is afgesteld voor droge omstandigheden en je rijdt daarmee in de regen dan zal je merken dat de wagen heel wat onderstuur of overstuur genereert in de bochten. Zelfs wanneer je met regenbanden onderweg bent zal dat zo zijn met een droogweerafstelling.

Zo komen we ook bij het schadesysteem in F1 2011. Knal je hard tegen de vangrail of een andere wagen, wel dan zal je merken dat je jouw volledige voorvleugel, band of zelfs meer kwijt bent of beschadigd. Dat op zich zorgt dan weer voor heel wat problemen bij het besturen van je wagen.

image

F1 2011 leert je dan ook voorzichtig omspringen met je wagen. Probeer dus niet zomaar bij de start van een race wat andere wagens aan te tikken om posities te winnen want dat kan wel eens verkeerd uitpakken. Kijk ook maar uit wanneer je naast de baan rijdt. Uiteraard zullen je banden vuil oppikken wat het gripniveau zal beïnvloeden, maar indien je dit vaak doet kan het ook voorvallen dat je een lekke band krijgt.

Uiteraard heb je ook een goede afstelling van je wagen nodig. Daarbij kan je kiezen voor een afstelling die op voorhand beschikbaar is in het spel. Je kan eveneens heel wat details aanpassen, afhankelijk van hoeveel kennis je over deze deelaspecten hebt.

Uiteraard biedt de game nog heel wat andere aspecten die erg waarheidsgetrouw zijn.

Zo is er de carrière-modus waarbij je start bij één van de drie minst goede teams en je je stelselmatig moet weten op te werken naar de top. De carrière-modus is erg waarheidsgetrouw en biedt jou de kans om in de voetsproken van Jerome D’Ambrosio te treden. Door het behalen van allerlei doelstellingen kan je ervoor zorgen dat je wagen beter wordt. Ook de interviews met de pers, op het eerste zicht misschien saai en overbodig, zijn cruciaal voor de steun die je van het team krijgt.

image

Uiteraard kan je naast de carrière-modus ook kiezen om gewoon een race te rijden, maar daarnaast is er ook een nieuwe optie waarbij je met een specifieke wagen en onder bepaalde weersomstandigheden een zo snel mogelijke tijd moet weten neer te zetten. Bij deze modus kan je geen wijzigingen aan de afstelling van je wagen doen. Daarnaast heb je natuurlijk ook de gewone time trial optie waarbij dit wel mogelijk is.

De multiplayer is ook erg interessant. Je kan met twee tegen elkaar rijden maar je kan ook online racen met zestien verschillende spelers. Het grote verschil met F1 2010 is dat in F1 2011 de rest van het rijdersveld vervolgens wordt opgevuld met AI-spelers die aangestuurd worden door het spel zelf. Hierdoor krijg je dus een volledig rijdersveld van 24 rijders.

Een nieuwe functie is ook dat je met twee voor hetzelfde team kan rijden. Daarbij kan je uiteraard samen voor de titel gaan bij de constructeurs, maar wat doe je voor de titel bij de rijders? Ga je jouw informatie over je wagen en afstelling delen met je collega of niet?

Video van F1 2011 helemaal onderaan dit artikel.

Kort samengevat moet je als echte F1-fan deze game absoluut in huis halen. Of je nu een PS3, XBOX 360 of computer hebt. Deze game hoort gewoon in jouw collectie thuis. En nu dus racen maar … !

Wil je F1 2011 zo snel mogelijk in huis halen? Bestel de game dan via onderstaande links:
Klik hier en bestel F1 2011 voor de Playstation 3
Klik hier en bestel F1 2011 voor de PC.

.


F1Journaal Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws, onze acties en wedstrijden. Vul hieronder uw emailadres in:

F1Journaal Fotogalerij