GP Duitsland: Warm-Up

21 juli 2011 — De Nürburgring, de Groene Hel. We bevinden ons in een gebied dat gekend is onder de naam Eifel. Een gebied dat geografisch verwant is met onze eigen Ardennen en waar er net zoals bij ons een racecircuit ligt dat onlosmakelijk verbonden is met de geschiedenis van de Formule 1.

GP Duitsland: Warm-Up

In het verleden werd er dan wel op de Nordschleife of de iets minder bekende Südschleife gereden, iets wat vandaag met een F1 bolide bijna onmogelijk zou zijn, al was het maar omdat de Südschleife voor het grootste gedeelte totaal overwoekerd is. Neen, het F1 gebeuren vandaag beperkt zich tot de Grand Prix Track, gelinkt aan de legendarische Nordschleife en omringd door de oude Südschleife. Er is geen ontkomen aan, wie naar de Groene Hel trekt, wordt ondergedompeld in autosportgeschiedenis.

Uiteraard hopen we allemaal dat er ook dit weekend een mooi stukje geschiedenis geschreven zal worden. Kan Ferrari opnieuw een overwinning pakken, of valt alles weer in zijn gewoonlijke plooi? Want net zoals de laatste GP, zijn er weer wat wijzigingen. In omgekeerde richting dan wel te verstaan, want vanaf dit weekend, mogen de teams terug gebruik maken van de off throttle uitlaat geblazen diffuser. Het verbod op ingrijpen in motorafstelling tussen kwalificaties en race, blijft wel nog van kracht. Het zou dus best kunnen dat Red Bull weer de macht grijpt en de anderen het nakijken geeft, maar in een sport waar stilstaan zoveel betekent als doodgaan, kan je nooit zeker zijn.

Vettel rijdt dan wel een thuisrace en zal uiteraard de fans op eigen bodem wat verwennen, maar dat is nog niemand gegund dit seizoen. In Groot-Brittanië stond er geen Brit op de hoogste trede van het podium, in Spanje geen Spanjaard, Down Under geen Australiër. Het zou mooi zijn als Vettel er in zou slagen, maar hij zal er waarschijnlijk opm moeten strijden of dat hopen we toch. Het zou de eerste keer zijn dat hij in Duitsland kan winnen. Teamgenoot Webber wist hier in 2009 zijn eerste F1 zege uit zijn carrière te behalen en zal ongetwijfeld ook nu op de eerste plaats willen eindigen. Maar er zijn nog kandidaten.

image

Ferrari is daar één van. En ook nu mogen we ze zeker niet onderschatten. Ze hoeven zich immers net zoals in Engeland geen zorgen meer te maken over de harde banden want die zullen er nu niet bij zijn. En we hebben in Engeland kunnen zien dat Alonso op droge baan aanzienlijk sneller was dan Vettel. Afwachten hoe Ferrari omgaat met het verdwijnen van de diffuser ban. Ze hebben altijd volgehouden dat de sprong voorwaarts niet te wijten was aan de nieuwe regels, het wordt tijd om die woorden hard te maken.

McLaren zegt dat het opnieuw klaar is om vooraan mee te strijden. Toch zal het verlies aan terrein op de concurrenten niet alleen aan de diffuser gelegen hebben, want ook in Valencia was McLaren in geen velden te bespeuren. De nieuwe achtervleugel die ze in Silverstone getest hebben, heeft het niet gehaald en komt niet mee naar Duitsland. Twee gemotiveerde piloten zal alleszins niet voldoende zijn om de overwinning te behalen, tenzij ze er op mikken dat opnieuw de weersomstandigheden de race zullen kruiden. In dat geval spreken de statistieken hen tegen, want in de laatste tien jaren, heeft het maar één keer geregend.

En dan is er uiteraard ook nog Mercedes GP. Nog niet echt hoge ogen kunnen gooien, alleen zo nu en dan eens een mooie prestatie van een van de twee piloten, maar nog niet wat ze ons voor het seizoen beloofd hadden. Zou het dan in eigen land wel kunnen gebeuren? In Silverstone eindigden beide rijders in de top tien en daar leiden ze bij het team uit af dat de ugrades en de nieuwe uitlaat op de wagen gewerkt hebben. Ross Brawn zegt dat ze nu alles aan gedaan hebben om die verbeteringen nog verder te optimaliseren? Vast staat wel dat de Zilverpijlen zich het meest thuis zullen voelen op de Nürbrugring. De geschiedenis van ‘Silberpfeil’ begon immers 77 jaar geleden in 1934, hier op de Nürburgring.

image

Ook Nick Heidfeld rijdt een thuisrace, al moet de Duitser zich misschien eerder zorgen maken over een stoeltje in 2012 dan een goed resultaat want de laatste tijd komt hij meer en meer onder druk te staan. Renault komt naar de GP met een aantal updates aan de wagen en heeft ook een windtunnel-upgrade gedaan waardoor het nu met 60% modellen onderzoek kan uitvoeren in plaats van 50%. Op vrijdag zal Renault een nieuwe uitlaat testen, eentje die de compleet andere richting uitgaat dan hun huidige. En dat bedoelen we letterlijk, want Renault zou testen met een naar achter gerichte uitlaat in plaats van de naar voren gerichte waarmee ze al heel het seizoen racen.

Williams komt met een nieuwe voor en achtervleugel naar Duitsland. Bij Force India zal men voornamelijk gefocust zijn op het aanbrengen van de juiste banden tijdens de pitstop. En ook dit team heeft een piloot die voor eigen publiek rijdt. Bij Sauber nemen ze de updates mee die ze in Silverstone al op de wagen hadden zitten, maar ook wat wijzigingen aan de diffuser en de achterste brake ducts. Het team staat halverwege het seizoen op een mooie zesde plaats en ze hopen er op dat ze de goede vorm kunnen blijven behouden en beloond zien op het eind van het seizoen.

Bij Lotus zijn er geen nieuwigheden en evenmin bij de rest van de achterhoedeteams. Bij HRT zijn er wel geruchten dat ook Liuzzi wel eens vroegtijdig aan de kant zou kunnen geschoven worden. Dit zou dan weer het gevolg zijn van de overname van het team. Bij Virgin is het Timo Glock die voor eigen publiek rijdt en dus zal het waarschijnlijk moeilijk worden voor Jérôme om Timo achter zich te laten komend weekend. Toch moet onze landgenoot alles uit de kast halen, want Boullier had enkele weken geleden al aangekondigd dat hij in Duitsland aan tafel zou zitten met mogelijke geïnteresseerde teams. Of was dat om Virgin zand in de ogen te gooien en zo sneller een reactie vanuit die hoek te krijgen? Hoe dan ook, wij zien D’Ambrosio graag terug in 2012.

image

Banden en weer
Pirelli brengt de medium (prime) en zachte (option) banden mee naar de Nürburgring. Het weer is wat aan de koelere kant. Een twee tot drie stop strategie zou voldoende moeten zijn om de race uit te rijden. Wie een setje zachte over heeft na de kwalificaties kan misschien een drie stopper in een voordeel omzetten. Zoals het weer er nu uitziet, zou het stoppen met regenen op vrijdag rond de middag en het volgende regenfront er aan komen zondag in de late namiddag. Dat betekent dus dat wanneer de regen wat vroeger dan gepland zou komen, we misschien opnieuw de regenbanden zien. Maar het gebied in de Eifel staat bekend om zijn grillen en het zal zich dan ook niet veel aantrekken van de voorspellingen. Temperaturen schommelen rond de 15°.

Toen in Duitsland
We zeiden al dat het weer op de Nürburgring een eigen wil had, maar dat het ook maar één keertje, in 2007, was voorgekomen in de laatste tien jaar dat het een natte race werd. Nu waren we er wel nog vergeten bij te vertellen dat die ene keer, voor tien jaren telde. Oordeel zelf. En voor wie het zich niet meer zou herinneren, de race werd toen gewonnen door Alonso, toen nog bij McLaren, maar niet zonder slag of stoot met dank aan Felipe Massa.

De GP op TV
Zaterdag 23/07
VT4 13.55 - 15.05; La Deux 13.55 - 15.10; BBC1 13.10 - 15.10; RTL 12.30 - 15.20
Zondag 24/07
VT4 13.40 - 16.10; La Deux 13.25 - 15.55; BBC1 13.05 - 16.20; RTL 12.30 - 16.25


F1Journaal Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws, onze acties en wedstrijden. Vul hieronder uw emailadres in:

F1Journaal Fotogalerij