GP Europa: Round-Up

29 juni 2011 — De Formule 1 zit vol met tegenstellingen. In tegenstelling tot de langste Round-Up na Canada, voel ik nu al aan dat we de misschien wel eens kortste Round-Up zouden kunnen krijgen.

GP Europa: Round-Up

We gingen van een race op Noord-Amerikaanse bodem, terug naar een race op Europese bodem. We gingen van een compleet uitgeregende race naar de warmste race tot nu toe met een baantemperatuur van om en bij de 50°. We gingen van een race vol safetycar fases en brokken, naar een race met één klein incidentje. We gingen van een race waarin vele toppers sneuvelden, naar een race waarin iedereen over de finish kwam. We gingen van een race waarin de winnaar zich hopeloos een weg van achter naar voren moest knokken, naar een race waarin de winnaar al op pole vertrok. En zo kunnen we nog wel even verder gaan, de enige constante die er blijkt te zijn is Sebastian Vettel, hij ging van ‘eerste’ verliezer dan wel naar de eerste plaats, over het hele seizoen bekeken, is er niemand die ook maar enigszins in staat is om in zijn buurt te komen.

Ook de nieuwe reglementen hebben niet veel soelaas kunnen brengen voor de andere teams. Er was nochtans veel te doen geweest over het effect op Red Bull, maar het werd allemaal een storm in een glas water. Vettel pakte de pole, de zege en de snelste ronde en scoorde dus een zuivere hattrick. En als hij nog meer voorspong had gehad voor de eerste pitstop, dan had hij alle ronden aan de leiding gereden. De intussen al zestiende zege, nu al eentje meer dan Hamilton, zes voor dit seizoen en twee tweede plaatsen. Een regelrechte Blitzkrieg. Wie houdt deze Duitser nog van een tweede wereldtitel? Al wil hij daar zelf nu nog niet aan denken. En misschien terecht, want met het verbod op de ‘off throttle’ uitlaat geblazen diffuser, zou het wel nog spannend kunnen worden. Of dat ook een storm in een glas water, dan wel een storm op zee wordt, weten we binnen dit en een tiental dagen.

image

Voor het overige viel er weinig spectaculairs te beleven. Ferrari lijkt aan de beterhand te zijn na de magere seizoensstart en het lijkt erop alsof het team de afgelopen races dan toch meer snelheid gevonden heeft. Maar nog lang niet genoeg om beide Red Bulls het vuur aan de schenen te leggen. Webber moest wel tegen de achterkant van Alonso aankijken, en dat lag waarschijnlijk niet alleen aan de versnellingsbak die haperde. Wat op zich niet wegneemt dat de ‘man from down under’ een behoorlijke race gereden heeft.

De McLarens kwamen duidelijk te kort. Hamilton en Button waren in geen velden te bespeuren en deden op geen enkel moment mee voor het podium. En zo leek iedereen in de race zowat in zijn eigen gevechten verwikkeld te zitten. Op zich genomen was het dan ook weer geen oersaaie GP, want er was wel wat om naar te kijken, maar de spanning ontbrak een beetje. Zolang Vettel geen probleem kreeg of in de fout ging, kon niets hem deren. De momenten waar wij wel van genoten hebben, waren dan weer de soms verwoede achterhoedegevechten, waarbij er zelfs geen punt op het spel staat, maar dan toch voor elke morzel grond gestreden wordt.

image

Opmerkelijk was dan wel weer de prestatie van thuisrijder Alguersuari die van op P18 naar een achtste plaats wist te rijden. En dat met een tweestop strategie. Het zal sommigen waarschijnlijk verbaasd hebben doen staan, niet alleen de prestatie van Jamie, maar vooral die tweestopper. Tien plaatsen goed maken terwijl je zuinig moet zijn met je banden in een zinderende hitte en zonder incidenten of uitvallers die je een plaats opleveren. Op zijn minste een opmerkelijke prestatie te noemen. Er waren er die het slechter deden, veel slechter.

Minder fraai was dan de fout van Schumacher, een van de meest ervaren rotten in het vak, die zich laat betrappen op iets wat eigenlijk tot een beginnersfout kan herleid worden. Te gretig, te snel en te veel willen als je nog niet goed op gang bent terwijl de kerel die er aan zit te komen, op volle snelheid toekomt. Daarmee degradeerde de kampioen zichzelf tot het voetvolk en een zeventiende plaats als gevolg. En zo was dan ook meteen het enige incident uit de race een feit. Schumacher stond nog wel even ‘under investigation’, maar na enkele ogenblikken werd het al verticaal geklasseerd. Ook de stewards wilden ditmaal direct na de race vertrekken om van de zon te genieten waarschijnlijk. Ploegmaat Rosberg finishte waar hij gestart was, op een zevende stek, maar pakt wel opnieuw zijn punten mee.

Eén punt voor Heidfeld en daarmee zullen de duimschroeven nog harder aangedraaid worden bij de Duitser. Bouiller zal niet tevreden zijn. Met het seizoen dat in een beslissende fase valt de komende twee wedstrijden, wordt het alles of niets. Als hij niet snel beter weet te presteren, zou ik mij zorgen beginnen maken. Een Force India die voor een Renault over de streep gaat, is eigenlijk niet de natuurlijke gang van zaken. Het zal ook dat zijn wat er pikt in de ogen van Bouiller. Sutil kon immers met zijn bolide voorblijven op Heifdeld en pakte zo twee punten. Ook Willams slaagt er weer niet in om punten te scoren.

image

Nog iemand die een zeer gewaagde pitstopstrategie had uitgekozen, was Perez. Hij besloot het er op te wagen om slechts één keertje de box te bezoeken, iets wat hij dit seizoen nog al eens geprobeerd heeft. En gek genoeg slaagde de Mexicaan er ook nog bijna in om een punt mee te pakken. Bijna, want hij eindigde uiteindelijk op een elfde plaats. Het moment waarop hij de grip op zijn banden volledig kwijt raakte was wel duidelijk te zien. In ronde 17 verloor hij in een ronde drie plaatsen aan Sutil, Heidfeld en Barrichello. Maar toch wilde de Mexicaan niet binnenkomen voor nieuw rubber. Ploegmaat Kobayashi slaagde er dit keer niet in om punten te scoren. Het anders zo geprezen inhaalwonder, kwam maar niet op gang in Valencia. Hij stond op een tweestopper maar had last van het mediumrubber. Toch wilde ook hij niet te vroeg binnenkomen om een te lange stint op de zachte Pirelli’s te vermijden.

Glock leek op weg naar een stunt en ging bij de start als een speer voorbij de Lotussen. Uiteindelijk werd de natuurlijke rangorde snel hersteld en gingen beide Lotussen voor aan de Virgins die dan weer de HRT’s achter zich lieten. Business as usual. Kovalainen voor Trulli voor Glock voor D’Ambrosio voor Liuzzi en Karthikeyan die het treintje afsluit. En daarmee kwamen dan ook alle vierentwintig wagens over de streep. Geen enkele uitvaller en het was meteen ook de eerste keer dat er vierentwintig wagens in een race geklasseerd werden. Karthikeyan schrijft daarmee ongewild geschiedenis. Hij had al eens een drieëntwintigste plaats op zijn naam staan, nu krijgt hij de eer om de eerste piloot te zijn die als vierentwintigste in de eindklassering opgenomen wordt. Of hij daar zelf blij mee is, valt te betwijfelen, al is finishen waarschijnlijk al een doel op zich als je bij HRT rijdt.

image

Zoals we al zeiden, er was dus wel genoeg om naar te kijken, maar de spanning ontbrak. Willen we daarmee zeggen dat het saai was? Neen, zo ver durven we nog niet te gaan. Bahrein 2010 was nog heel wat gradaties saaier, misschien dus ook niet zo heel erg dat die race dit jaar niet meer op de kalender komt te staan. Zo op het einde van het seizoen zou het wel eens voor een anti-climax kunnen zorgen. Van Valencia 2011 onthouden we vooral dat het er zeer warm was en vooral droog, de safetycar geen werk had en de stewards al evenmin, dat Vettel nog steeds zijn vinger opsteekt als hij gewonnen heeft en dat de eerste poging om de Red Bulls af te blokken in hun sprint naar de titel, niet geslaagd is.

En nu naar Silverstone!
image


Laatste forumtopics

F1Journaal Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws, onze acties en wedstrijden. Vul hieronder uw emailadres in:

F1Journaal Fotogalerij

 
image