GP Groot-Brittannië: Round-Up

13 juli 2011 — Silverstone is weer achter de rug en bracht ons een nieuwe winnaar, maar dat is lang niet het enige dat er op Engelse bodem gebeurde, tijd voor de Round-Up.

GP Groot-Brittannië: Round-Up

Tumult en commotie viel er langs alle kanten te beleven dit weekend, en dan voornamelijk nog voor de race was begonnen. De FIA was naar goede gewoonte uimuntend in het zeer duidelijk communiceren met alle teams en rechtlijnig te werk te gaan door de regels voor iedereen gelijk toe te passen. Niet dus, hoe dikwijls ze het ook proberen, Charlie Whiting en zijn jongens gaan keer op keer de mist in, ook nu weer in Silverstone. We gaan hier heel de discussie niet opnieuw uit de doeken doen, daar is al veel te veel tijd en bladruimte aan verspild en tegen dat we het echt begrijpen waar het over gaat, zijn we alweer aan het racen in Duitsland, waar het allemaal terug bij het oude zal zijn. Voor wie het echt nog wil weten, die kan op de site terecht.

Het belangrijkste dit weekend was uiteraard de race, en nog meer een nieuwe race winnaar voor dit seizoen. Alonso haalde de eerste overwinning binnen voor Ferrari en dat zal deugd gedaan hebben. Na de bakken kritiek door het mislopen van de wereldtitel, de rel met Ford over de naam, de bijna mislukking van de wagen en Costa die moet schuiven, ga zo maar door. De ontlading bij de jongens uit Maranello moet gigantisch geweest zijn en ze hadden het nog dubbel en dik verdiend. Alonso scoort de 27ste overwinning uit zijn carrière.

image

Vettel dus niet op de hoogste trede van het podium. Maar veel lager stond hij dan ook weer niet. Het is een gewoonte aan het worden van de Duitser dat wanneer hij niet wint, dan maar tweede wordt. En zo komt dus ook alleen Alonso wat dichter en staat die laatste nog ‘maar’ 92 punten achter in het klassement. Of is er sprake van wat favoritisme voor de Duitser want we hebben het allemaal live mogen meemaken, de eerste teamorder is een feit. Gelukkig trok Webber zich daar niet al te veel van aan en bleef hij knokken tot het einde. Uiteindelijk is het dat wat racen een sport maakt. Rondjes draaien lukt ons allemaal nog wel. Voor al de rest aankomen, daar moet je voor vechten en dat deed Webber. Daarbij is het misschien eerder Vettel die een teamorder moest krijgen “Webber is faster than you” of iets in die aard. En dan is het ook nog maar de vraag of hij zich daar iets van aangetrokken zou hebben. En ook hij zou dan gelijk hebben. Een plaats moet je verdienen. We begrijpen Horner, maar dat is niet waarom we kijken.

McLaren geraakte weer niet op het podium dit keer want ondanks de overwinning van Alonso, was Red Bull weer de grote slokop. Hamilton moest op het einde nog knokken om zijn vierde stek te kunnen behouden op een aanstormende Massa terwijl hij bijna letterlijk op benzinedampen zat te rijden. De Brit moest zodanig vertragen in zijn laatste drie ronden om te kunnen eindigen, dat Massa maar liefst drie seconden per ronden kon inlopen. En Lewis slaagde er als bij wonder ook nog in om zijn kalmte te bewaren toen hij realiseerde dat hij nog maar eens langs mocht gaan bij de stewards, maar kwam ongestraft buiten voor het tikje met Massa in de laatste bocht. Wel een straf voor de misser met het wiel van Button na de pitstop, maar er leek bij momenten wel een vloek te rusten op het nieuwe complex in Silverstone.

image

Het ging duidelijk mis met Vettel waarbij een wielmoer scheef kwam te zitten op de schroefdraad. Webber had vijf seconden nodig voor zijn tweede stop, wat een eeuwigheid is naar Red Bull maatstaven. Het voorwiel van Button, Kobayashi die bijna Maldonado ramt in de pits en enkele luchtpistolen van Force India in zijn kielzog meesleurde. Force India die de verkeerde banden hadden genomen om op de wagen van Di Resta te plaatsen, kortom er liep het een en ander grondig mis in de pitlane afgelopen race. Misschien dat ze zoals in het voetbal ook straftraining krijgen daarvoor. In plaats van honderd keren pompen, honderd wielmoeren opdraaien, wie weet.

Alleszins hebben we genoten van de spanning voor in het veld, er was een ware strijd voor de overwinning totdat Alonso besloot de puntjes op de ‘I’ te zetten. En daardoor verdween al hetgeen er in het middenveld gebeurde wat op de achtergrond. Zo zijn we bijna uit het oog verloren dat Perez op een mooie zevende plaats is weten te eindigen, zijn beste resultaat ooit. En dat stemt tot nadenken. We willen geen silly season beginnen, maar hij is een product van de Ferrari Academy, heeft een gigantische sponsor achter zich staan, en Massa, die laat het toch nog steeds wat afweten. Wie weet in welk topteam we de Mexicaan nog gaan tegenkomen? Kobayashi valt uit met een olielek.

image

Mercedes weet met beide wagens in de punten te eindigen. En het lijkt op het eerste zicht niet zo, maar ondanks dat Schumacher achter zijn ploegmaat Rosberg eindigt, zet hij wel een dijk van een race neer. Schumacher kwam vroeg in de race in aanraking met Kobayashi en moest voor de zoveelste keer dit seizoen een nieuwe neus gaan halen. Daar kreeg hij dan ook nog een stop & go penalty voor, maar ondanks alles, weet hij op een negende plaats te eindigen. Rosberg komt op P6 terecht en daarmee springt Mercedes over Renault in het klassement.

Al zat Heidfeld wel in de punten ditmaal. Een achtste plaats voor de Duitser die al aangeeft om volgend seizoen ook voor Renault te willen rijden. Petrov blijft buiten de punten en nog net binnen dezelfde ronde als de racewinnaar. Ook geen punten voor Williams, ondanks de goede kwalificatie van Maldonado. Ook Di Resta had een goed kwalificatieresultaat, maar zag zijn race gekelderd door de mecaniciens met de verkeerde banden. Toro Rosso kwalificeerde zich niet goed, maar toch wist Alguersuari opnieuw een punt te pakken. De jonge Spanjaard doet dat intussen voor de derde keer op rij. Ploegmaat Buemi moest opgeven na een band die lek geprikt werd.

image

Bij de achterhoede teams was het grootste verlies voor Lotus met twee wagens die niet over de streep kwamen. Het ging een tijdje goed, maar in Silverstone ging het opnieuw de verkeerde kant uit met de betrouwbaarheid van de wagen. Virgin profiteerde van die uitvallers en zag beide wagens over de streep komen op P16 voor Glock en P17 voor D’Ambrosio. HRT kwam als laatste over de eindstreep waar debutant Ricciardo de eer had om hekkensluiter te zijn in zijn eerste race.

Van Silverstone onthouden we vooral dat er nog altijd veel werk is aan de winkel voor de FIA op gebied van communicatieve vaardigheden en efficiënt vergaderen, dat Vettel voor het eerst dit jaar geen pole of zege op zijn palmares bijschrijft, dat teamorders niet nodig zijn want er is niemand die luistert, dat Ferrari toch kan winnen als ze twee types banden moeten gebruiken en dat naast het weer en de banden, ook de mecaniciens in de pits een race spannend kunnen houden.

En nu naar de Nürburgring!

image


Laatste forumtopics

F1Journaal Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws, onze acties en wedstrijden. Vul hieronder uw emailadres in:

F1Journaal Fotogalerij