GP van België: Round Up

31 augustus 2011 — De strijd om het kampioenschap lijkt steeds meer op een one man show te lijken als je de statistieken bekijkt, maar als je races op zich bekijkt, hebben we absoluut niet te klagen over saaie of voorspelbare races, allesbehalve. En zoals gewoonlijk bracht Spa ons ook weer de nodige spanning en sensatie. Tijd om alles nog eens op een rijtje te zetten.

GP van België: Round Up

Een dubbelzege voor Red Bull en dat was van in Turkije geleden dat we dat nog gezien hadden. Toch was het niet vanzelfsprekend, want Vettel verloor bij de start zijn leiderspositie aan Rosberg en Webber ging helemaal de mist in. De Australiër viel terug tot plaats acht, maar wist via een goede strategie en enkele mooie inhaalmanoeuvres aan te tonen waarom hij het verdient om bij een topteam als Red Bull te blijven. Zijn inhaalactie op Alonso, zij aan zij door Eau Rouge is er eentje voor de geschiedenisboeken. Pure en onversneden rijkunst zoals we het graag zien gebeuren. En ook de snelste raceronde mag Webber op zijn naam schrijven. Hij was de enige die onder de 1min 50 wist te duiken.

En ook Button heeft laten zien dat hij nog wel wat in zijn mars heeft. Hij vocht zichzelf een weg terug naar voren op de grid en verschalkte in de finale Alonso waardoor hij de laatste podiumplaats voor de Spanjaard zijn neus wegkaapte. Nochtans was het net Button die zei dat ze voor een podiumplaats beter op Hamilton zouden rekenen gezien die van op P2 vertrok. Maar Hamilton maakte voor de zoveelste keer dit seizoen een fout. Voor de zesde maal al in 2011 was de Brit betrokken in een aanrijding en moest hij opgeven. Hamilton gaf aanvankelijk Kobayashi de schuld, maar excuseerde zich achteraf bij de Japanner na het zien van de videobeelden. Hamilton mag er zo stilaan aan gewend geraken dat er ook dit jaar geen tweede titel zal in zitten.

image

De jongens van Ferrari vertrokken op P4 en P8 en zo zijn ze ook over de streep gekomen. Alleen zijn over het verloop van de 44 ronden op Spa, Massa en Alonso daarbij van plaats gewisseld. De Spanjaard reed een goede race en leek lange tijd aanspraak te kunnen maken op het podium, maar Button stak daar een stokje voor. De Ferrari was niet snel genoeg om opgewassen te zijn tegen de aanstormende McLaren. Felipe Massa daarentegen reed een bleke race en moest in de rechtstreekse duels zijn tegenstanders het nakijken geven. Maar het is natuurlijk eens zo pijnlijk als je eigen teammaat je opzij zet alsof er niks eenvoudiger is. Massa is gewoon niet goed genoeg en zijn prestaties laten het eenvoudigweg afweten. Fernando is, zoals ze hem al eens eerder verteld hebben, gewoon sneller dan hij en de cijfers liegen er niet om. Halverwege de race draaide Alonso rondjes aan +/- 1min53 terwijl Massa ronddraaide aan net geen 1min55.

Mercedes had wel een geslaagde race, ondanks de blunder van het team in de kwalificaties. Rosberg kon de leiding overnemen van Vettel in het begin van de race, maar Schumacher liet aan de nieuwe generatie zien waarom hij er in slaagde om hier zes keer te komen winnen. De Duitser reed een dijk van een race en vocht zichzelf een weg doorheen het veld van op P24 om als vijfde over de streep re komen. Al in de eerste ronde alleen had Schumacher maar liefst tien plaatsen weten goed te maken. De start van Mercedes was dus indrukwekkend, zeker met Rosberg die op dat moment in eerste positie reed. Uiteindelijk moest die dan nog wel het onderspit delven tegen Schumacher, maar dat is absoluut geen schande en we zijn er zeker van dat het omgekeerde ook nog wel eens zal voorkomen.

image

Renault heeft een nogal bewogen weekend achter de rug. De heisa met Heidfeld door de plotse rjiderswissel, Senna die in de vrije trainingen al zijn wagen beschadigd. Plots is er dan de goede kwalificatie met Senna op P7 en Petrov op P10 om vervolgens in de race overal en nergens meer te zijn. Petrov eindigt op een negende plaats en pakt zo nog wel een koppel puntjes, maar Senna zat duidelijk nog in een leerproces. Hij verknalde zowel zijn eigen als Alguersuari’s race door te gretig te zijn in de eerste bocht. Toch waren ze bij Renault tevreden over de prestaties van de Braziliaan en misschien mogen we ook niet te hard zijn en vooral niet vergeten dat het zijn eerste race was.

Williams had geen debutanten in huis, maar Maldonado wist wel zijn ‘maagdelijkheid’ te verliezen door een eerste puntje te scoren. Hij kwam terug van een eenentwintigste startplaats tot net binnen de punten en daar waren ze bij Williams danig van onder de indruk. Minder onder de indruk waren ze dan wel weer van zijn actie in Q2, waar Williams zelf onmiddellijk liet verstaan dat ze het een ‘juiste’ straf vonden. Barrichello kwam niet verder dan een 16e plaats. Hij reed in het laatste deel van de race nog achter op de wagen van Kobayashi en moest opnieuw binnen voor een nieuwe voorvleugel. Rubens kwam daardoor achter de beide Lotussen te liggen, maar er was geen tijd meer om nog plaatsen goed te maken.

image

Force India, Sauber en Toro Rosso deelden elk in hun deel van de brokken dit weekend. Sutil ging er in de kwalificaties al van af in Raidillon, maar wist een vrij probleemloze race te rijden. Hij kwam als zevende over de streep en komt in het klassement tot op drie punten van Kobayashi. Di Resta kwam niet verder dan Q2 door foute beslissingen op de pitmuur, maar spinde ook in zijn snelle ronde. Tijdens de race werd hij geramd door Glock. Toen hij ook nog eens moest wachten op Sutils pitstop tijdens de safetycar vooraleer hij kon pitten, koste hem dat te veel plaatsen om nog in de punten te eindigen. Hij kwam als elfde aan de finish.

Sauber werd langs alle kanten belaagd en meer dan eens. Kobayashi was eerst kop van jut in een aanrijding die Hamilton had veroorzaakt, maar werd dan ook nog eens door Barrichello aangetikt. Perez had een mooi kwalificatie resultaat bereikt en geraakte voor het eerst in Q3, maar ging vervolgens in ronde vijf in de clinch met Buemi. Volgens Perez zelf kon hij er niets aan doen en was het Buemi die tijdens het remmen van lijn veranderde, maar hij kreeg van de stewards toch een drive through, zijn vierde dit seizoen. Later in de race moest Perez opgeven met een gebroken achteras.

image

Toro Rosso was het slechtst af. Geen van beide wagens kwam aan de finish en geen van beide piloten trof schuld. Alguersuari vertrok op een mooie zesde plaats, maar nog geen honderd meter verder van de startlijn, was het verhaal al uit, toen hij in de flank van Alonso geduwd werd door Senna die vergeten was waar hij moest beginnen remmen. Buemi werd uit de race gezet door een aanrijding met Perez. Het tegenovergestelde gebeurde dan weer met Lotus. Het team dat een van de meest onbetrouwbare wagens van de grid heeft, slaagde erin om beide wagens over de finish te brengen, ondanks dat ze mekaar bijna uit de race reden in de eerste ronde. Om Di Resta, die op zijn beurt door Glock was aangereden, te kunnen ontwijken, zag Kovalainen geen andere optie dan zijn teamgenoot opzij te zetten. Een nogal vreemde logica als je het ons vraagt.

Bij HRT kwam maar één wagen over de streep. Ricciardo moest niet lang na de safetycar opgeven. Hij had wel een sterke start en reed op plaats 17 tot aan zijn eerste pitstop. Liuzzi lag aanvankelijk voor op Trulli en D’Ambrosio, maar eenmaal de race goed op gang was, werd er al snel orde op zaken gesteld en werd Liuzzi terug naar de laatste plaats verwezen. Glock mocht nog voor de Italiaan eindigen, maar veel belangrijker, hij eindigde achter onze landgenoot D’Ambrosio die een mooie race liet zien op eigen bodem. Jérôme was niet alleen voor zijn ploegmaat geëindigd, hij reed ook nog eens een snellere raceronde dan de Duitser. Zijn missie was overduidelijk geslaagd en Jérôme kan tevreden zijn met zijn prestatie, meer valt er niet uit te halen met een Virgin als wagen. Wij waren alvast verheugd om Jérôme te zien schitteren op eigen bodem en we hopen dat hij de kans krijgt om dat volgend jaar nog eens over te doen.

image

Van Spa onthouden we vooral dat het ook spannend kan zijn als het droog blijft tijdens een race, dat Vettel nog maar de derde is in de geschiedenis van Spa die van op pole ook de race kan winnen, dat Hamilton grotere spiegels nodig heeft om te winnen en dat je als Belg niet hoeft te winnen om te schitteren op Spa!

En nu naar Monza!


Laatste forumtopics

F1Journaal Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws, onze acties en wedstrijden. Vul hieronder uw emailadres in:

F1Journaal Fotogalerij