GP van België

23 augustus 2013 — Spa-Francorchamps doet iedereen onmiddelijk denken aan loeihard brullende motoren die zich door de bossen een weg kronkelen, F1 liefhebber of niet. Zo is het in het verleden altijd geweest en, zo hopen we, zal het in de toekomst ook steeds blijven. Komende zondag zullen er zich voor sommigen weer heroïsche taferelen ontplooien, voor anderen schuilt de ontchoocheling achter een volgende bocht of wolk. Een ding staat vast, wij zijn er klaar voor.

GP van België

Het Circuit

Er zijn veel manieren om de GP van België te omschrijven, maar de mooiste komt zowat neer op de volgende. De Formule 1 heeft zijn plezier in Melbourne, Monaco en Montreal maar krijgt zijn hoogste dosis adrenaline op Silverstone, Suzuka en Spa. Waanzinnige snelheden en bochten die de jongens van de mannen onderscheiden, waarvan Spa-Francorchamps met Eau Rouge, Pouhon, Blanchimont en het onvoorspelbare Ardeens weer elke editie opnieuw garant staat voor een instant klassieker. Het zijn grote namen die vallen waarbij ons eigen mooie Spa bovenaan mag prijken en met reden. Het is zo één van die races die elke piloot wel op zijn palmares wil hebben staan. Velen hebben geprobeerd, slechts een paar gelukkigen mochten zich tot winnaar kronen.

image

Michael Schumacher is de absolute koploper. Hij wist de slag om de Ardennen maar liefst zes keer te winnen. Senna deed het vijf keer en dan komen we de eerste actieve piloot al tegen. Raikkonen voelt zich duidelijk goed in zijn vel op dit circuit. Hij kon er al vier keer winnen en als Lotus in goede vorm is komende zondag, kan hij zelfs Senna naar de kroon steken. Massa, Hamilton Vettel en Button nog vorig seizoen, boekten hier allen één overwinning. Alonso kan een beetje moed putten uit de statistieken. Ferrari doet het bij de teams met 16 overwinningen zeker niet slecht, maar de laatste is intussen al van 2009 geleden. Benieuwd of Alonso hier verandering kan in brengen en hier zijn eerste Spa kan binnenhalen als hij meer geluk heeft bij de start dan vorig jaar.

De race volstrekt zich over 44 ronden. Het laagst aantal van het hele seizoen en dat komt uiteraard door de lengte van het circuit. Met net iets over 7 km lengte is het ook meteen het langste circuit van het seizoen. En dan is dat nog klein bier vergeleken met de meer dan 14 kilometer lange racebaan uit het verleden. Vandaag is het circuit een permanent circuit, maar vroeger kon je nog met de eigen wagen door Eau Rouge. Het enige wat nu nog kan is goed opletten als je van of naar het circuit rijdt. Als je de oude omloop op een kaart van vandaag bekijkt, zie je dat de wegen nog steeds als openbare weg gebruikt worden. En al is er helemaal niets meer te zien, het voelt toch wel een beetje vreemd als je voorbij de bocht in Masta komt waar ooit Stewart ondersteboven uit zijn autowrak werd gehaald.

De Banden
In Spa zal de combinatie Medium-Hard het bandenduo zijn. Het is de logische keuze als je weet dat Spa een van de snelste en meest veeleisende circuits is voor de banden. Het lange stuk tussen la Source en de chicane in les Combes is goed voor 23 seconden volgas. En dan zijn er nog de snelle bochten waarvan Blanchimont of Raidillon niet van de minste zijn.

image

Het weer
is zoals altijd in de Ardennen, onvoorspelbaar. De weersites spreken elkaar tegen en daar waar de ene bewolkt zegt, wordt er op de andere melding gemaakt van regen en omgekeerd. En ze zouden nog eens allemaal gelijk kunnen hebben, want het is best mogelijk dat de zon straalt boven de paddock, terwijl ze aan de andere kant van het circuit de paraplus moeten bovenhalen. Pak alvast je zonnencrème en een regenjas mee.

Wist je dat…
....we op de site de afgelopen dagen en weken al heel wat aandacht hebben besteed aan de mooiste GP van het jaar? Het zou best kunnen, maar om zeker te zijn dat je niets gemist hebt, geven we hier nog eens een overzicht van alle artikels gewijd aan de GP van België op een rijtje.

De GP van België historisch: Deel 1: Een moordend circuit
De GP van België historisch: Deel 2: Mislukte wisselwerking
De GP van België historisch: Deel 3: Zolder
De GP van België historisch: Deel 4: Senna als overlever
De GP van België historisch: Deel 5: Het debuut van een legende
De GP van België historisch: Deel 6: Een ongezien spektakel
“Spa-Francorchamps is de ultieme test voor F1-motoren”
Opinie: Heeft de Formule 1 een toekomst in België?
VIDEO: De GP van België: een uitdaging gecreëerd door Moeder natuur
VIDEO: Meerdere rondjes onboard op Spa-Francorchamps
Pitwalk in Spa-Francorchamps !!!
Twee DRS-zones tijdens GP van België
Meer dan 6 miljoen euro verlies voor GP van België in 2012
VIDEO: België: 3D track experience
VIDEO: Shell GP van België: inside track
VIDEO: Weetjes over het circuit van Spa-Francorchamps
De GP van België: Circuit info
Volg de GP van België en F1journaal via twitter

image

Tijdschema GP van België
Vrijdag 23 augustus
10:00 – 11:30 Eerste oefensessie
14:00 – 15:30 Tweede oefensessie

Zaterdag 24 augustus
11:00 – 12:00 Derde oefensessie
14:00 – 15:00 Kwalificaties

Zondag 25 augustus
14:00 Start Race

De GP van België op TV
Vrije trainingen Vrijdag
BBC2: 13:50 - 15:35
La Deux: 13:55 - 15:40

Vrije trainingen zaterdag
BBC2: 09:10 - 12:05 (VT2 & 3)
RTL: 12:30 - 13:15

Kwalificaties
VT4: 13:55 - 15:05
BBC1: 13:10 – 15:15
RTL: 13:35 – 15:20
La Deux: 13:55 - 15:40

Race
Vier: 13:30 - 16:15
BBC1: 13:10 - 16:15
RTL: 12:45 - 16:35
La Deux: 13:35 : 16:00

Samenvatting (maandag 26 augustus)
La Deux: 00:40 - 01:05


Laatste forumtopics

F1Journaal Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws, onze acties en wedstrijden. Vul hieronder uw emailadres in:

F1Journaal Fotogalerij