GP van India: Round Up

02 november 2011 — De eerste GP in India is een feit. Vettel gaat de boeken in als de allereerste winnaar en pakt daarmee zijn elfde zege in een seizoen dat voor sommigen niet snel genoeg kan voorbij zijn. Vettel verlengt zijn dominantie in de F1 en na het behalen van de wereldtitel, is het duidelijk dat de jonge Duitser op zoek gaat naar de statistieken met maar één doel, overal bovenaan te staan.

GP van India: Round Up

Vettel pakte in India de grand slam, snelste race ronde en van pole naar overwinning aan de leiding in elke ronde. Maar naast die prestatie, sneuvelden er opnieuw records door de tweevoudig wereldkampioen. Hij breekt het record voor het meest aantal ronden aan de leiding in één seizoen. Nigel Mansell zakt dus in die ranking naar een tweede plaats en het seizoen is nog niet gedaan. Als Vettel nog 99 rondjes aan de leiding kan rijden in de laatste twee races, dan breekt hij ook het percentage rondjes aan de leiding rijden en niemand minder dan Jim Clark zou daar dan de baan voor moeten ruimen.

Maar zo vlot het Vettel gaat, des te moeizamer heeft Webber het dit seizoen. Van op de eerste rij vertrekken, maar voor de zoveelste keer opzij gezet worden door achterliggers. Webber komt ook in de statistieken, al zijn het niet die waar je graag in staat. Er is geen enkele piloot op de grid die zoveel plaatsen verliest bij de start dit seizoen als Webber. Voor de start zei hij nog dat in al die jaren hem nog nooit een positie was gegeven en er nu ook niet mee zou beginnen. Red Bull had namelijk gezegd hem aan een overwinning te willen helpen. Harde realiteit is echter dat Webber zich voorlopig geen zorgen moet maken over het krijgen van posities, integendeel.

image

In India zagen we nog eens een Ferrari op het podium. Alonso mocht nog eens van de champagne proeven en stond samen met Button aan de flanken van de overwinnaar. De ploegmaten van Alonso en Button, die hebben naar goede gewoonte ook weer een onderonsje gehad. Voor de zoveelste keer al dit seizoen kwamen de twee weer in elkaars vaarwater. Toch was het dit keer Massa die de rekening gepresenteerd kreeg. Een beetje verbazend voor sommigen. Zelf hielden we het hier op een ‘racing incident’. Het is nu eenmaal niet evident om beslissingen te nemen aan gigantische snelheden en er dan van uit te gaan dat ze maar in hun achteruitkijkspiegel moeten kijken, waar je trouwens niks in ziet, voor ze de bocht nemen. Nu ja, de wedstrijdleiding besliste anders en was er van overtuigd dat Massa Hamilton had gezien. Vermijdbare aanrijding zo klonk het. Het had trouwens niet veel uitgemaakt want even later had Massa een tweede afspraak met die oranje kerbs met het gekende gevolg. DNF voor de Braziliaan.

Bij Mercedes liep het wel wat vlotter. Rosberg zag wel zijn positie verloren gaan door een trage pitstop, maar was zeker tevreden met het resultaat voor het team. Nico geeft altijd het politiek correcte antwoord op de vragen van de pers. Wij gaan er van uit dat hij wel eens deftig gevloekt zal hebben in het motorhome, want de kloof met ploegmaat Schumacher wordt elke race kleiner. Hij zal alles uit de kast mogen halen om nog voor te blijven op de zevenvoudig wereldkampioen want als die laatste eenmaal bloed geroken heeft, is hij nog steeds gevaarlijk genoeg om voor een verrassing te zorgen.

image

Teleurstelling en sprake van een lichte crisis bij Renault. De zaken gaan daar allesbehalve goed en ook in India worden er weer geen punten meegepakt. Petrov strand op een zucht van het laatste punt en ook Senna werd om de oren gereden door de concurrentie. Als je dat zo mag noemen, want Toro Rosso is nu niet direct wat je als concurrent zou kunnen beschouwen. Toch waren het die laatste die Senna tijdens de race op pure snelheid opzij konden zetten. Geen verweer mogelijk. Boullier is allesbehalve tevreden en het lijkt er op alsof het seizoen net op tijd gedaan zal zijn. Had het nog wat langer geduurd, dan waren ze ongetwijfeld in gevaar gekomen op die vijfde positie in het klassement.

Spannender is de strijd om de zesde plaats. Force India staat daar met slechts tien punten voorsprong op plaats zeven.  Die plaats wordt momenteel gedeeld door Sauber en Toro Rosso waarbij Sauber officieel nog op plaats zeven staat omwille van een betere eindklassering tijdens races, maar Toro Rosso is met voorspong het beste middenveldteam van de tweede seizoenshelft. Het is dus een kwestie van tijd voor Sauber wegzakt naar de staart van het middenveld. Dat is deels op de rekening van Kobayashi te schrijven. Hij wist de afgelopen acht races geen enkel punt meer te pakken. Perez kon in India nog net het laatste puntje meepikken.

image

Dramatisch, dat is zowat de meest correcte omschrijving voor het seizoen van Williams. Ook in India is er nog geen beterschap in zicht. Barrichello eindigt op een beschamende vijftiende plaats en Maldonado noteert een DNF. De geruchten dat voormalig wereldkampioen Räikkönen zou tekenen bij het team blijven de kop op steken en volgens insiders zou de deal al beklonken zijn. Williams zit niet alleen in geldnood, het is begin dit jaar naar de beurs getrokken en dus moet er geld gevonden worden terwijl de aandeelhouders gerust gesteld worden. Räikkönen kan de twee doen. Zijn persoonlijke sponsors zorgen voor budget terwijl de komst van een wereldkampioen bij het team de nodige psychologische rust, en vooral hoop brengt bij de aandeelhouders. De veranderingen binnen het team zijn intussen al aan de gang. Deze week werden twee nieuwe directeurs in de raad van bestuur aangesteld. We wachten voorlopig nog op de rest.

Bij de achterhoedeteams is er een team dat we misschien in 2012 hier niet meer mogen vernoemen. Team Lotus heeft hier zo goed als niks meer te zoeken. We blijven voorzichtig, want het is nog maar sinds een aantal races, maar als ze de rest van het seizoen op deze manier kunnen volmaken, dan verdient Lotus, mede dankzij Kovalainen, de naam achterhoedeteam niet meer. Lotus zal trouwens in 2012 toch een andere naam krijgen. Daarmee is dan ook meteen het imago flink opgepoetst. Virgin en HRT blijven voorlopig wel nog de kneusjes van het circus. D’Ambrosio reed wel een sterke race en met een goede strategie kon hij Karthikeyan in de slotfase nog achter zich laten. Beide HRT’s eindigen dus opnieuw als laatste, al hadden ze wel het gezelschap van Trulli die nog twee ronden achter lag en de rode lantaarn uit India meeneemt.

image

Van India onthouden we vooral dat het succes Vettel nog niet naar het hoofd gestegen is, hij doet nog altijd juist hetzelfde als voor zijn tweede wereldtitel, dat Hamilton en Massa nog altijd even dikke vrienden zijn en dat je geen spectaculaire race nodig hebt om tot een geslaagd evenement te komen.

En nu naar Abu Dhabi!


Laatste forumtopics

F1Journaal Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws, onze acties en wedstrijden. Vul hieronder uw emailadres in:

F1Journaal Fotogalerij

 
image