GP van Italië: Round Up

14 september 2011 — Het begint wat langdradig te worden om de round up bijna steeds op dezelfde manier te moeten beginnen. Niet dat we iets tegen de jongen op zich hebben maar Vettel dit, Vettel dat, Vettel op pole, Vettel wint, Vettel kampioen... Nu ja, dat laatste hebben we nog niet geschreven en is misschien ook nog wat voorbarig.

GP van Italië: Round Up

Er zijn tenslotte nog zes races te gaan en tot nu toe is alleen nog maar Hamilton uitgesloten van de titel. Al de andere favorieten maken rekenkundig gezien nog steeds kans. En ook Vettel zegt dat de titel nog niet binnen is. En misschien heeft hij gelijk, laten we hopen dat hij nog een paar races gelijk heeft, dat houdt de spanning er wat in. Toch hebben intussen de meeste kanshebbers al afgehaakt. Alonso, Button, Webber,... allemaal zeggen ze dat de wereldtitel dit jaar voor Vettel is en dat hij hem enkel nog zou kwijtraken als hij het zelf zou verkwisten. Bedoelen ze daarmee hetzelfde als er gebeurt is in 2007 met Hamilton? Of in 2010 met Alonso? Want als dat het geval is, moeten ze misschien nog maar eens nadenken vooraleer ze opgeven. Dat verkwisten komt blijkbaar nog al eens voor.

Al mag je dan zelf ook niet uitvallen, want dat was dan weer de pech die Webber had. Het leek bij momenten wel alsof het hem dit weekend allemaal niet lukte. Verwarring tijdens de kwalificaties, verkeerde keuze in de chicane met Massa en uiteindelijk op weg naar de pits in de muur beland. Het is de eerste keer dit seizoen dat niet beide Red Bulls over de finish komen. De eerste keer dat niet beide wagens punten scoren. Een opsteker is dan weer dat het de eerste keer is dat Red Bull in Monza de pole kon pakken en ook de eerste keer dat ze konden winnen. Het zal Webber allemaal worst gewezen hebben. De Australiër zag zijn tweede plaats in het klassement erdoor ingenomen worden door Alonso.

image

Alonso of Forza Fernando zoals de spandoeken in de tribunes luidden, de man die het seizoen voor Ferrari dan toch nog wat kan redden. Tot nu toe slechts één overwinning, maar in een seizoen als dit, voelt de derde plaats ongetwijfeld aan als een overwinning, zeker als dat dan ook nog op heilige grond mag gebeuren. Het moet gezegd worden, de vechtlust van de Spanjaard is bewonderenswaardig. Nooit opgeven, kin omhoog en altijd blijven voluit gaan. En kijk, intussen staat er een Ferrari piloot op de tweede plaats in het kampioenschap, voor de tweede Red Bull. Wie had dat na de beginfase in het seizoen kunnen denken. Of Alonso de tweede plaats kan vasthouden is allesbehalve zeker, maar hem kennende zal hij er alles aan doen.

Vechtlust ontbrak er zeker ook niet bij Schumacher. Het gevecht met Lewis Hamilton zal nog lang voer voor discussie geven. Ging hij over de limiet of niet? Een overbodige vraag volgens mij, het feit dat je de vraag moet stellen wijst er al op dat het nog altijd binnen de limiet was, anders was er geen twijfel. Al de rest hoort bij het gewone racen. Als er iemand over de schreef gaat, dan is het meestal vrij duidelijk. We hebben het hier nog al eens gezegd, een plaats moet je verdienen, niet krijgen. We willen races zien en doen niet mee aan een beleefdheidswedstrijd. Er zijn geen flagrante schendingen geweest en we hebben genoten van het gevecht.

image

Evenveel genoten, maar minder gevecht was er ineens toen Button passeerde aan Schumacher. De manier waarop hij dat geflikt had, zal Lewis evenzeer met verstomming hebben doen toekijken. Opnieuw valt er op de prestatie van Button niks aan te merken en komt hij naast Webber te staan in het klassement. Alleen heeft hij al een overwinning of twee meer op zijn naam staan. Stilaan begint er in het McLaren kamp ook meer aandacht te gaan naar de verhoudingen tussen de twee piloten en begint men zich vragen te stellen waarom hem wel lukt waar anderen niet in slagen. Met andere woorden, Lewis staat op de rand van zijn nummer 1 status, voor zover die dan bestond bij McLaren, te verliezen aan Button. Ten tijde van Ron Dennis zou dat niet gekund hebben, vraag maar aan Alonso, maar tijden veranderen.

Hamilton reed nog eens een race uit op Monza en dat was intussen ook al drie jaar geleden. Hij had beloofd dat hij met verstand zou rijden en proberen de finish te bereiken. Dat is hem uiteindelijk ook wel gelukt, maar door zolang vast te zitten achter Schumacher, slaagde hij er niet meer in Alonso tijdig te bereiken en zo is het einde verhaal voor de wereldtitel. Nog een reden om Button alle kansen te geven binnen het team. Of is het een reden voor Hamilton om terug in oude gewoontes te vervallen en voluit te gaan voor de tweede plaats, met daarbij dan ook weer de nodige brokken?

image

Brokken hebben we genoeg gezien in bocht 1 van de eerste ronde. Rosberg, Petrov, Kobayashi, Buemi, Barrichello en de veroorzaker van de schade Liuzzi zelf. En dat gebeurde op een meter van Button en Webber die net gepasseerd waren. Voor Button had het een wereld van verschil gemaakt. Senna kon dan wel punten pakken voor Renault en dat zijn meteen dan ook zijn eerste punten uit zijn carrière. Mooi gedaan want de Braziliaan moest een inhaalwedstrijd rijden nadat hij helemaal terug gevallen in het tumult van de eerste bocht.

Toro Rosso kon met beide wagens punten pakken en Alguersuari laat opnieuw zien dat hij een zitje in de F1 verdient. Hij viel wel uit in Q1, maar rijdt vervolgens op zondag tot op P7. In de laatste zeven wedstrijden pakt hij vijf keren punten. Vier van de vijf keren vertrekt hij op P18 bij de start, een keer op P16. Buemi ziet intussen zijn ploegmaat ook in het klassement voorbij komen. Alguersuari was naar verluidt niet tevreden over de contractverlening van Webber en had gehoopt op een promotie naar de A ploeg, maar misschien dat hij op dat vlak zichzelf nog wat overschat. Maar hij is wel goed op weg.

image

Bij Sauber lukt het de laatste tijd niet meer zoals gewild. Eerst kwamen ze de perikelen van de uitlaat maar moeilijk te boven en nu is het de versnellingsbak die de oorzaak is van een dubbele DNF. Sauber moet nu Force India voor zich dulden, al is het maar met één puntje en is alles nog mogelijk. Al was Peter Sauber na afloop niet mals met zijn kritiek aan het adres van de leverancier van de versnellingsbakken, Ferrari.  Force India kon ook maar één wagen over de finish krijgen en mist daarmee een kans om een kloofje te slaan op Sauber. Sutil viel uit met een probleem aan de stuurbekrachtiging. Di Resta pikt opnieuw wat puntjes mee en eindigt op de achtste plaats.

Wel gefinisht maar geen punten was het resultaat voor Williams. Zij eindigen net buiten de punten op de elfde en twaalfde plaats voor Maldonado en Barrichello. Intussen heeft Sam Michael het nest verlaten en gaat na de GP van Singapore naar McLaren. Hij zal wel pas effectief in functie treden in 2012 en als sportief directeur mee op de pitmuur zitten tijdens races. Vlak achter de Williamsen kwamen beide Lotus wagens. Ook beide aan de finish en ook geen punten. En dat is niet naar de zin van Teambaas Tony Fernandes. Die zou een duidelijke verwittiging hebben gestuurd richting eigen team dat het snel beter zal moeten gaan, of anders… en dat laatste had hij zelf niet meer ingevuld. Wat is dat toch een ongeduldige man.

image

Geduld kwam ook van pas voor D’Ambrosio die van op de zijlijn mocht toekijken naar de race. Hij viel uit doordat hij geen tweede versnelling meer had en moest opgeven. Hij kan alleen maar hopen dat de overzeese races hem nog wat meezitten en met wat geluk misschien een dertiende plaats opleveren. Dat zou geen ongeluk brengen, maar een klein sprongetje in het klassement over Liuzzi. Want zelfs als die laatste blijft uitvallen, blijft hij voorstaan omwille van een dertiende plaats in Canada. Al lag Liuzzi in Monza wel even op een zesde plaats, toch heel even. In de eerste paar honderd meter van de race ging hij bijna aan alles en iedereen voorbij. Al valt het te betwijfelen of Kolles op dat moment daar zo gelukkig mee was. Hij zal het zeker niet meer geweest zijn toen ook Ricciardo zijn wagen vroegtijdig aan de kant mocht zetten.

En zo zijn we aan het einde gekomen van deze round up en ook aan het Europese luik van het F1 seizoen. Verre exotische bestemmingen staan ons nog te wachten, al zal de ontknoping minder spannend zijn dat die van vorig seizoen. Toch zijn we er vrij zeker van dat er nog momenten om van te genieten zullen komen. Van Monza onthouden we vooral dat er voor het eerst in de geschiedenis vijf wereldkampioenen achter elkaar eindigen, dat Schumacher nog steeds goed is voor een discussieonderwerp, maar vooral, dat hij zijn oude team nog een podium kan schenken zonder er zelf op te staan.

En nu naar Singapore!

image


Laatste forumtopics

F1Journaal Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws, onze acties en wedstrijden. Vul hieronder uw emailadres in:

F1Journaal Fotogalerij

 
image