GP van Italië: Warm Up

08 september 2011 — De strijd om het kampioenschap bij de piloten lijkt zo goed als beslist. De voorsprong van Vettel is bijna niet meer goed te maken. Wie na het weekend op meer dan 100 punten achterstand staat, mag zichzelf van het lijstje schrappen. De ultieme kans om nog aanspraak te kunnen maken zal voor veel favorieten Monza zijn. Het beloofd een hevige strijd te worden in Italië.

GP van Italië: Warm Up

Kan Red Bull ook in het land van Ferrari zijn dominantie behouden? Dat is de vraag die iedereen zich zal stellen. Vorig jaar stond hier geen van de Red Bull piloten op het podium. Uiteraard willen ze dat dit jaar goedmaken en Vettel zal er ook alles aan doen om zijn titel veilig te stellen. Hij wist vorig jaar nog net voor Webber te eindigen door zijn pitstop uit te stellen tot in de laatste ronde. Hij had toen net voldoende voorspong opgebouwd om uit de greep van zijn ploegmaat te blijven, maar hield er net geen beker aan over. Een herhaling van Spa zou mooi zijn zei Webber, maar hij wil natuurlijk dit maal dan wel voor Vettel eindigen. Vettel behaalde hier trouwens de eerste overwinning uit zijn carrière in 2008 en de enige met Toro Rosso die toen op eigen bodem vriend en vijand wist te verrassen.

Button stond wel op het podium vorig jaar, maar het was hier dat Lewis zijn kansen op de titel vergooide door zichzelf uit de race te rijden na een aanrijding met Massa. Het is nog niet helemaal over voor Hamilton in 2011, maar na zijn uitvalbeurt in Spa zijn de kansen van de Brit zo goed als verdwenen. De overige kandidaat die nog in de running is, kon hier vorig jaar winnen. Forza Fernando deed wat hij moest doen en won in zijn eerste seizoen bij Ferrari ook de Italiaanse GP voor duizenden uitzinnige Tifosi. Massa mocht mee het podium vervolledigen. Als de Spanjaard zijn kansen wil levend houden, mag hij niets minder doen dan vorig jaar. Het zou alvast wel een goedmaker zijn voor het tegenvallende seizoen van Ferrari, die tot nu toe nog maar één GP wisten te winnen.

image

Mercedes zou wel eens voor de verassing kunnen zorgen. Spa was een opsteker voor het team en gezien de wagen het goed deed in Spa met zijn vele lange rechte stukken, zou het dat ook moeten doen in Monza. Mercedes staat momenteel nog steeds voor Renault in het kampioenschap, al willen die laatste kost wat kost nog voor de Duitse renstal eindeigen. Bij Renault waren ze over het algemeen tevreden over Senna, maar uiteraard is de leercurve stijl en ligt de lat telkens hoger. Benieuwd hoe de laatste nieuwkomer in de F1 het er in Italië van af zal brengen. De upgrades in Spa hebben volgens James Allison, technische directeur bij het team, goed gewerkt en zullen ook in Monza enkele upgrades aan de wagen verschijnen.

Williams hoopt om opnieuw wat punten te sprokkelen en komt, net zoals vele andere teams, met aangepaste vleugels voor een lage downforce set up. Het team zit dit jaar volledig in zak en as. Er gaan zelfs geruchten de ronde dat er volgend jaar twee pay drivers aan de slag zouden moeten gaan om het team van nodige financiële middelen te voorzien. De gloriejaren van weleer lijken vandaag wel heel ver weg te zijn.

image

Force India presteert dan weer duidelijk beter. Het team wist in de laatste drie races twintig punten bijeen te sprokkelen en verstevigt zijn zesde plaats in het kampioenschap. Di Resta zal voor het eerst in zijn loopbaan op Monza racen. De Schot met nog wat Italiaans bloed in zijn aderen, rijdt er geen thuisrace, maar zegt zelf toch een speciale band te hebben met Italië en daarom voelt deze race wel wat meer bijzonder aan dan elders. Sutil haalde hier zijn beste resultaat ooit met een vierde eindklassering.

Toro Rosso heeft een nieuwe sponsor. Een Spaans oliebedrijf dat net zoals Falcon Private Bank en Nova Chemicals gelinkt is aan IPIC, een petroleum investeringsmaatschappij met banden in de Arabische wereld. Alguersuari mag er dus niet zo maar van uit gaan dat zijn zitje voor 2012 veilig is ook al is het een Spaanse sponsor. Toch zal Buemi weer wat extra druk voelen. Het team hoop beter te doen dan in België waar er geen enkele wagen over de finish kwam.

Ook Sauber komt met een speciaal ‘Monza’ pakket naar Italië. Een aangepaste voorvleugel en een speciaal ontworpen ‘Monza’ achtervleugel zou het team uit Hinwil weer een sprong vooruit moeten helpen maken. We hadden al in Spa kunnen zien dat de Saubers snel waren op de rechte stukken. Zelfs Hamilton kon geen gat slaan ondanks het gebruik van DRS. Toch vertrokken ze met lege handen uit Spa. Misschien brengt Italië wel het verhoopte resultaat.

image

Bij Lotus rijdt Trulli rijden een thuisrace, net zoals Liuzzi bij HRT. Er zijn voor die twee team niet echt grote veranderingen gepland aan de wagen, behalve de gewoonlijke zoektocht naar het ideale Monza-evenwicht tussen remstabiliteit en downforce. Bij Virgin zijn er wel updates gepland, updates die eigenlijk in Silverstone al op de wagen hadden moeten zitten, maar uiteindelijk niet gebruikt werden. Of het team daar ook vooruitgang mee zal boeken, valt nog af te wachten, we hopen alleszins op een goede race voor onze landgenoot Jérôme.

Banden en weer
Een laatste thuisrijder is Pirelli. De banden worden dan wel in Turkije gefabriceerd, Pirelli is volbloed Italiaans en ook voor hun is dit een speciale race. Maar het zal ook opnieuw onbekend terrein worden voor de rubbers. Met topsnelheden die op geen enkel ander circuit worden bereikt, worden de Soft (option) en Medium (prime) banden aan een nieuwe proef blootgesteld. Het weer ziet er in het zonnige Italië al heel anders uit dan in onze Ardennen. Het belooft dan ook een droge, hete race te worden.

image

Toen in Monza
Monza staat al 61 jaar op de kalender van de Formule 1 en is zoals Silverstone, Monaco en Spa één van die plaatsen waarvan je het niet zou kunnen inbeelden dat ze niet meer op de kalender zouden staan. Wij laten je even genieten van een retro filmpje van de Grand Prix in 1956.

De GP op TV
Zaterdag 10/09
VT4 13.55 - 15.05; La Deux 13.55 - 15.10; BBC1 13.10 - 15.15; RTL 12.30 - 15.20
Zondag 11/09
VT4 13.40 - 16.10; La Deux 13.35 - 15.55; BBC1 13.10 - 16.15; RTL 12.45 - 16.25


F1Journaal Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws, onze acties en wedstrijden. Vul hieronder uw emailadres in:

F1Journaal Fotogalerij