Het moment van de waarheid

06 november 2010 — Met nog twee races te gaan kan het nog alle kanten uit in de Formule 1. Wie mag zichzelf weldra voor een jaar de koning van de autosport noemen. Voor veel titelkandidaten zal de Grote Prijs van Brazilië het moment van de waarheid al worden.

Het moment van de waarheid

In 2010 viel er weer behoorlijk wat te schrijven. Het zat opnieuw vol spanning, afwisseling, discussie en politieke invloed. Bij het schrijven van een artikel kan men zich op dit ogenblik nog niet echt aan een gok wagen.

Fernando Alonso wist de wereldtitel al twee keer eerder op zijn naam te zetten. De Spanjaard weet exact op welke wijze hij de druk naast zich neer kan leggen en blaast ook niet te vroeg te hoog van de toren.

In 2005 en 2007 was Alonso trouwens de laatste rijder die zevenvoudig wereldkampioen Michael Schumacher in zijn Ferrari-tijdperk wist te verslaan. Gelukkig hoeft Alonso dit seizoen met hem geen rekening meer te houden in de strijd om het kampioenschap.

Het is net Ferrari dat in Alonso vast een nieuwe Schumacher ziet. Jammer dan weer voor Felipe Massa want hij bleef dus ook dit seizoen terug als rechterhand dienen. De Braziliaan moet in principe de rijder die hij in 2005 en 2006 van Schumacher zijn achtervleugel moest houden nu naar voren brengen. In de Formule 1 kan het snel verkeren.

Michael Schumacher leek in 2010 op bepaalde ogenblikken toch onder de druk van de media te bezwijken. Het begon met het verlaten van Ferrari en het eindigde, tot nu toe, met het feit dat hij zowat een doodrijder zou zijn. Ahja, want Rubens Barrichello werd in Hongarije bijna de muur ingereden door de Duitser. Voor het eerst zag je iemand een muur in gedrongen worden terwijl hij zelf volgas bleef gaan. Barrichello kende duidelijk een zeer angstig moment.

Op een zeker ogenblik kwam de kritiek bij Schumacher zowat de strot uit en begon hij zelfs fouten te verdedigen met statistieken uit het verleden. Uiteraard zullen die hem nog een heel poosje sterk houden.

Aan Mercedes GP kunnen we verder niet te veel woorden meer besteden aangezien hun resultaten onvermijdbaar nog meer negatieve kritiek met zich zullen meebrengen. Ja, Rosberg. Als die Duitser niet twee keer zijn wiel verloren was, dan had hij misschien nog een derde podiumplaats kunnen verwezenlijken.

De meeste ogen staan voorlopig toch nog op Red Bull gericht. Zowel Mark Webber als Sebastian Vettel zullen in functie van zichzelf rijden. Ze zullen zeer waarschijnlijk allebei vooraan starten waardoor de kans groot is dat er weer minstens eentje van hen behoorlijk winst kan boeken.

Alonso weet dan wel telkens de manier tot succes te vinden, toch is het Vettel die de snelste rijder van het peleton is. Jammer dat de jonge Duitser in Zuid-Korea zijn motor nog de geest zag geven. Teamgenoot Mark Webber ging dan weer opnieuw zelf in de fout door zijn wagen te doen spinnen en in de vangrail te parkeren. Zijn voorsprong in de tussenstand zal volgens veel kenners nu definitief tot de geschiedenis behoren. Al mogen we de twee komende races toch wel zijn ‘now or never’ noemen.

McLaren. Daar hebben we het nog met geen woord over gehad. Het F-duct van de Britse renstal zorgde aan het begin van het seizoen voor heel wat commotie. De concurrentie wilde het systeem laten verbieden maar slaagde daar niet in. De betreffende teams plaatsten het systeem dan vervolgens maar zelf op hun wagens, iets dat uiteindelijk nooit zo geweldig als bij Mclaren zelf zou functioneren.

Bij McLaren mag men echter niet klagen over het overnemen van het systeem aangezien men niet veel later zelf ook de beweegbare vleugels (flexi-wings) ging overnemen van Red Bull. Jenson Button zal beide uitvindingen goed kunnen gebruiken als hij zijn titel alsnog wil verlengen. De Brit kan het tempo van Lewis Hamilton voorlopig niet aan.

Lewis Hamilton had in 2010 het voordeel dat hij niet veel tijd nodig had om aan de wagen te wennen. Button leverde in 2009 zijn BGP001 af aan opvolger Michael Schumacher die de evolutie ervan de MGP W01 zou mogen noemen.

Button is in elk geval niet van plan om zijn waterkansje op de titel nu al op te geven. Zowel Hamilton als Button zullen zich serieus in het zweet mogen rijden om na de GP van Brazilië nog aanspraak op de titel te blijven maken. Mogelijk zal hun glimlach in Abu Dhabi al verdwenen zijn.

Eigenlijk weten we nu al dat we een fantastische finale zullen beleven. Waar ik nu al over nadenk is vanzelfsprekend ook komend seizoen. De invloed van de nieuwe banden (Pirelli) mogen we zeker zomaar niet vergeten maar los daarvan mogen we ons waarschijnlijk nu al aan een bom van een seizoen 2011 verwachten.

Adrian Newey, Ross Brawn, Mike Gascoyne, ze blijven allemaal. Aan competitiviteit niets tekort. Maar als je enkel en alleen al naar de zitjes in 2011 kijkt. Super gewoon.

We hebben Alonso die in 2010 nog moest wennen aan zijn nieuwe samenwerking met Ferrari. Hij beseft dat teamgenoot Massa zelf ook voor de titel mag gaan. Toch eiste de Spanjaard zijn plaats al op binnen het team. Dat alleen al zal een last van zijn schouders zijn in 2011.

Niet enkel Alonso maar ook Button, Kubica en Schumacher zullen dan over een wagen beschikken die zich naar hun zin gedraagt. En 2010? Ik gok al een tijdje op Alonso! Als je niet de sterkste auto hebt en toch zo sterk opgewassen bent tegen de RB6 van Red Bull. Dan ben je de gallerij der groten waard. Op naar de derde wereldtitel voor Fernando Alonso!

Wie laatst lacht, best lacht ?


F1Journaal Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws, onze acties en wedstrijden. Vul hieronder uw emailadres in:

F1Journaal Fotogalerij