Nieuwe motoren, nieuwe kansen?

10 januari 2011 — Er is al veel over geschreven en nog meer over gedebatteerd: het nieuwe reglement voor de F1.

Nieuwe motoren, nieuwe kansen?

Het seizoen is nog maanden weg en er is geen onderwerp zo ‘hot’ als deze nieuwe wijzigingen. (vooral dan over het toelaten van teamorders). Al jaren probeert de FIA er alles aan te doen om de F1 nog spectaculairder te maken en de kosten voor de ontwikkelingen te drukken… niet evident.

Volgens mij was dit voor de Jean Todt, Bernie Ecclestone en co, het ideale moment om op de ‘groene trein’ te springen en vooral in te grijpen op het motorische niveau. We kregen het al te zien bij de WRC (World Rally Championship) en nu dus logischerwijs ook bij de F1. Al zal het kleinere F1 blok (een 1.6 viercilinder met turbo) er pas komen in 2013.

Logische vraag: kleinere motoren… minder vermogen? Ja, zeker en vast. Vergeet niet dat er gereden zal worden met beperkte turbodruk en een toerentalbegrenzing van 12.000 toeren per minuut. Met deze wijziging zou er +/- 35% minder brandstof verbruikt worden. Een extreme besparing. Maar zal dit dan ook de spektakelwaarde van de F1 niet ondermijnen? Ja en nee.

Er is nu al discussie rond de sound die verloren zou gaan, minder technische vrijheid (al zou me dit streng verbazen) en bijkomende specifieke kosten voor de ontwikkeling van de turbo. Maar de ingenieurs die bij de huidige F1-teams werken, staan gekend om hun vindingrijkheid en het staat nu al vast dat ze door middel van de juiste chirurgische ingrepen aan het blok, waarschijnlijk wel net dat iets meer uit het blok gaan krijgen dan de meesten onder ons nu verwachten. Maar zal het blok dan ook zijn voordelen hebben?

Jazeker. Het spreekt voor zich dat een 4 cilinder, 1.6 met turbo qua productie goedkoper zal zijn en ook marketingsgewijs voor de constructeur interessant kan wezen. Zo zouden ze nu ook, bij wijze van spreken, het ontwikkelde blok gewoon in een productiewagen neerplanten. Dus al het gedane werk, kan je gewoon overbrengen naar het dagelijkse leven. Met een 2.4 V8 blok kan je dit niet zomaar doen. Hierdoor gaan er dan eindelijk of toch misschien eindelijk, veel meer automerken de grote sprong naar de F1 maken. Ik denk maar aan merken zoals Mazda, Hyundai en jawel, terug Honda…

Dat minder soms meer kan zijn, heeft Fiat vorig jaar al bewezen. Ik spreek hier dan over de Multiair, waarvoor als basis een 2-cilinder, 900cc motor met turbo wordt gebruikt en die in zijn topversie maar liefst 105pk levert! En laat ons niet vergeten, in de jaren ’80 reden de F1 wagens zelfs al rond met 1.5 turbomotoren en deze haalden dan maar liefst om en bij de 1.000pk (weliswaar met meer cilinders, meer turbodruk en geen toerentalbegrenzing).

Conclusie: 2013 is nog ver af. Er is al veel commotie over de motor voor 2013, terwijl het seizoen 2011 nog moet beginnen. En zoals reeds aangehaald door verschillende kenners, zou 2011 wel eens het beste en het spannendste seizoen in jaren kunnen worden en dit keer zelfs met een Belg! Ik ben er alvast van overtuigd dat dit geen negatief effect op de sport zal hebben. Afwachten dus.

geschreven door Sven Vandersmissen


Laatste forumtopics

F1Journaal Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws, onze acties en wedstrijden. Vul hieronder uw emailadres in:

F1Journaal Fotogalerij