Presteert Jérôme D’Ambrosio ondermaats?

29 juni 2011 — Het is met enige vorm van ongeloof dat wij, autosportliefhebbers met kennis ter zake, op internet reacties zien circuleren op de prestaties van Jérôme D’Ambrosio.

Presteert Jérôme D’Ambrosio ondermaats?

Tijdens de kwalificaties voor de GP van Europa op het stratencircuit van Valencia, werd onze landgenoot naar zeggen van menig ‘autosportkenners’ afgetroefd door zijn teamgenoot Timo Glock. Niets daarvan, zeggen wij, mensen die onze jonge landgenoot en trots trachten te steunen in zijn weg richting de autosporttop.

Waar vele mensen niet aan denken, is dat de achterstand die D’Ambrosio tijdens de kwalificaties opliep ten opzichte van zijn teamgenoot (1.2 seconde) te wijten was aan een gebroken onderdeel achteraan de wagen. In een beter scenario lijkt die achterstand ondenkbaar te zijn geweest.

Een tweede aspect dat we moeten bekijken is uiteraard de hoeveelheid ervaring die de Duitse landgenoot van D’Ambrosio met zich meebrengt. Glock maakte in 2004 zijn debuut in de Formule 1, om in 2008 terug te keren met het team van Toyota. Sinds vorig jaar is Glock actief bij Virgin.

De Duitser staat ondertussen met ruim 64 wedstrijden achter zijn naam. Vergelijk dat met de acht Grand Prix die Jérôme D’Ambrosio slechts op zijn naam heeft staan, en je weet genoeg. Het mag al een hele prestatie heten dat onze nationale trots af en toe sneller weet te zijn dan Glock, en in koers soms hele mooie prestaties laat optekenen. Denk maar aan de wedstrijd in Canada, wellicht één van de moeilijkste van het seizoen. Als je ziet hoe rustig D’Ambrosio daar blijft en hoe hij als veertiende weet te finishen, dan kun je daar enkel en alleen maar bewondering voor hebben.

En neen, Jérôme heeft niet de snelste auto. Zet hem in een Red Bull, en hij rijdt wellicht ook wel in de punten. Dat mag misschien optimistisch klinken, maar het is wellicht wel zo.

Als Virgin-rijder is het niet makkelijk om je te onderscheiden van de concurrentie. Voor D’Ambrosio is het vooral belangrijk om te kunnen strijden met Lotus, HRT en Glock. Bovendien laat hij ook een goede en rustige indruk na op momenten dat hij door de groten wordt gedubbeld. Als je in een tragere auto zit, is dat een kunst op zich.

Laten we misschien ook enige vorm van respect tonen voor de fysieke paraatheid van een Formule 1-piloot. De hitte die afgelopen weekend moest worden doorstaan, valt niet te onderschatten. Naar verluidt verloor D’Ambrosio afgelopen zondag maar liefst 3 kilogram aan gewicht, en dat op een race van anderhalf uur tijd. Welke voetballer doet hem dat na?

Presteert Jérôme dus ondermaats in zijn debuutseizoen in ’s werelds grootste en zwaarste autosportklasse? Wij dachten van niet. Maar u heeft als liefhebber, eveneens met wellicht veel kennis ter zake, het recht om daar uw mening over te geven.

Door: Michaël Oosterlinck


F1Journaal Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte van het laatste nieuws, onze acties en wedstrijden. Vul hieronder uw emailadres in:

F1Journaal Fotogalerij